Home » Știință » Astronomii au fotografiat, în premieră, un jet de gaze eliberat de coliziunea a două galaxii

Publicat: 20.04.2020
Fotografia a reprezentat produsul eforturilor depuse de către o echipă internaţională.

Colizunile dintre galaxii reprezintă un eveniment despre care oamenii de ştiinţă află tot mai multe cu ajutorul noilor instrumente. De-a lungul timpului, aceştia au putut să observe cum se desfăşoară astfel de evenimente. Totuşi, un studiu recent prezintă o imagine în premieră a unui jet de gaze emis de o astfel de coliziune, notează Science Alert.

Oamenii de ştiinţă care au contribuit la această premieră explică faptul că TXS 2116-077 este format din două galaxii în centrul cărora se află găuri negre gigantice care atrag material din jurul lor, strălucind în spectrul razelor X. Studiile au arătat că aceste regiuni din centrul unei galaxii, numite nuclee galactice active, pot produce într-o singură secundă mai multă energie decât produce Soarele în întreaga sa viaţă. De asemenea, studiile arată că aproximativ 15% din aceste nuclee emit o jeturi de plasmă de la polii lor.

Credit foto: Vaidehi Paliya

TXS 2116-077 pare a fi un astfel de caz, ceea ce permite oamenilor de ştiinţă să analizeze lumina astfel emisă. Astronomul Stefano Marchesi, de la Observatorul Bologna, explică faptul că, de cele mai multe ori, lumina emisă de nucleele galactice active este atât de puternică încât împiedică observarea galaxiei din care provine. „Este ca şi cum ai încerca să priveşti un obiect şi cineva îţi bagă o lanternă strălucitoare în ochi. Tot ce puteţi vedea este lanterna. Acest jet este mai puţin puternic, aşa că putem vedea de fapt galaxia în care se naşte”, mai adaugă acesta.

Analiza jetului de plasmă arată că acest proces de încălzire a galaxiei de origine este abia la început şi că cele două galaxii care se ciocnesc sunt relativ tinere, populate de stele aflate la începutul ciclului de viaţă.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Galaxia noastră se va ciocni cu Andromeda, dar Terra va supravieţui (VIDEO)