Ai început vreodată o dietă, dar nu ai reușit să slăbești cât ți-ai propus în perioada dorită? Sau te-ai chinuit să montezi o piesă de mobilier nouă, cumpărată online? Iată la ce să te gândești ca să rămâi motivat!
La ce să te gândești ca să rămâi motivat? Când întâmpinăm dificultăți în atingerea obiectivelor, e ușor să renunțăm dacă lucrurile nu merg conform planului. Totuși, un nou studiu realizat cu participarea cercetătorilor de la School of Management din cadrul Universității Binghamton (State University of New York, SUA) arată că, în astfel de situații, ne putem motiva mai mult dacă ne concentrăm asupra timpului investit, nu asupra banilor cheltuiți.
Publicat în Journal of Consumer Marketing, studiul pornește de la cercetări anterioare care susțin că oamenii dau cel mai bun randament atunci când simt autonomie, competență și conexiune cu ceilalți, în timp ce eșecul le poate submina motivația intrinsecă. Cercetătorii cred că noile descoperiri ar putea fi utile mai ales în marketing, în special pentru produsele de tip DIY (do it yourself).
„Poți merge la cursuri, poți cumpăra cărți sau videoclipuri. Dar când faci asta, te aștepți să-ți atingi obiectivul. Și dacă nu reușești, te simți extrem de demotivat. Pe de altă parte, dacă investești mai puțini bani, dar mai mult timp și te gândești că faci asta ca să te îmbunătățești pe tine însuți, adopți o mentalitate mai perseverentă”, a spus profesorul Subimal Chatterjee, coautor al studiului.
Cercetătorii au realizat două studii pe un total de 600 de profesioniști și un al treilea studiu pe 75 de studenți universitari din Taiwan.
Cei trei piloni ai cercetării au fost: cum influențează concentrarea asupra timpului (în loc de asupra banilor) persistența în urmărirea obiectivelor, prin consolidarea motivației intrinseci; dacă două eșecuri consecutive slăbesc legătura timp-motivație mai mult decât un singur eșec; și dacă această diferență timp/bani se extinde și asupra reacțiilor emoționale (de ex. studenți nemulțumiți după ce au picat un test).
Rezultatele au arătat că două eșecuri succesive reduc motivația și încrederea în atingerea unui obiectiv dacă te gândești la bani, dar nu și dacă te concentrezi pe timpul investit.
În cazul studenților, cei care se gândeau la timpul petrecut învățând și la cunoștințele dobândite nu erau la fel de afectați emoțional de eșec. Diferența se estompa după trei sau mai multe încercări.
Potrivit studiului, oamenii se simt mai „controlați” de rezultat atunci când investesc bani într-un scop. Două eșecuri pot întări senzația că banii au fost irosiți.
„Gândește-te la un program de recuperare medicală după un accident. Implică un cost financiar, chiropractori, terapii. Dar poți alege să te concentrezi pe ideea că petreci timp îngrijindu-te de tine. Poate nu te faci bine într-o săptămână, poate nu-ți atingi obiectivul imediat. Dar dacă vezi această perioadă ca pe un timp dedicat propriei vindecări, studiul arată că ești mai predispus să continui”, a explicat profesorul Debjit Gupta, coautor al studiului.
Descoperirile sugerează și că angajații care au mai multă autonomie la locul de muncă sunt mai satisfăcuți și mai rezistenți în fața eșecurilor, cum ar fi ratarea unei promovări. Cei care apreciază mai mult timpul decât banii tind să aibă o capacitate mai mare de a „reveni în joc”, scrie Phys.org.
„Totul ține de motivația interioară. Dacă ești cu adevărat dedicat învățării, perspectiva asupra timpului și a banilor devine esențială”, a spus Chatterjee.
Chatterjee și Gupta susțin că brandurile ar putea integra aceste concluzii în campaniile lor, oferind planuri care să-i ajute pe clienți să gestioneze eșecurile, accentuând autonomia, dezvoltarea de competențe și perseverența.
„Mesajele subtile, cu un ton pozitiv, atașate produselor, îi pot încuraja pe clienți să nu considere prima încercare un eșec total. Din contră, ar putea deveni o etapă necesară spre reușită”, a concluzionat Gupta.
Postura care conferă încredere: mit sau realitate?
Tinerii din Generația Z schimbă regulile consumului și economisesc mai mult
Proteina care ucide E. coli, creată cu ajutorul Inteligenței Artificiale
Un nou studiu a identificat patru căi majore de evoluție a bolii Alzheimer