Tinerii preferă să vorbească cu Inteligența Artificială (AI) în loc să vorbească cu alți oameni. Aproape 20% dintre adolescenții englezi spun că apelează la chatboți AI pentru că „este mai ușor decât să vorbești cu o persoană reală”, arată un nou sondaj.
Tinerii preferă să vorbească cu AI în loc să vorbească cu alți oameni. Realizat de organizația britanică pentru tineret OnSide, acest sondaj, care a intervievat copii din Anglia cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani, a descoperit că aproximativ 39% dintre adolescenți, adică aproape doi din cinci, au folosit chatboți AI pentru „sfaturi, sprijin sau companie”. Mai exact: aproximativ 11% folosesc AI în mod explicit pentru sprijin emoțional, 12% caută „companie sau pe cineva cu care să vorbească”, iar alți 14% spun că folosesc chatboți pentru sfaturi despre prietenii și situații sociale. Între timp, 61% au declarat că nu au apelat niciodată la chatboți în locul oamenilor pentru sfaturi sau sprijin.
Sondajul i se adaugă unui număr tot mai mare de date care arată cât de accesibili sunt chatboții pentru tineri și cât de integrați sunt deja în viața minorilor. Cutia Pandorei a fost deschisă, iar regulile sunt încă neclare. Ce înseamnă asta pentru copii?
„AI-ul va avea un rol din ce în ce mai mare în școală și la locul de muncă, iar tinerii trebuie să învețe să navigheze în această lume, dar nu cu prețul conexiunilor umane autentice și al dezvoltării abilităților sociale. Chiar dacă AI-ul poate părea un sprijin, nu poate înlocui empatia și înțelegerea care vin din suportul real, față în față”, a declarat Jamie Masraff, directorul executiv OnSide, citat de The Telegraph.
Raportul subliniază și nevoia urgentă de a înțelege modul în care aceste produse, deja omniprezente, interacționează cu minorii care le cer sfaturi sau sprijin: un raport recent, realizat de Stanford Medicine și Common Sense Media, organizații care anterior avertizaseră că niciun copil sub 18 ani nu ar trebui să folosească boți AI de companie, a concluzionat că cei mai populari chatboți generaliști, precum ChatGPT al companiei OpenAI, Gemini al Google, Meta AI și Claude al Anthropic, sunt „fundamental nesiguri” pentru adolescenții care caută ajutor pentru probleme de sănătate mintală și „nu pot gestiona în siguranță întreaga gamă de tulburări psihologice”. (Google și OpenAI se confruntă deja cu procese legate de sinuciderile unor minori asociate cu folosirea chatboților.)
Când vine vorba de motivul pentru care adolescenții preferă chatboții în locul oamenilor, răspunsurile sunt variate. Peste jumătate au spus că chatboții sunt pur și simplu mai rapizi, ceea ce nu e surprinzător: sunt disponibili non-stop, în timp ce oamenii nu sunt. „Curiozitatea” și „distracția” au fost de asemenea menționate des, iar 19% au spus, mai îngrijorător, că e „mai ușor” să vorbească cu un chatbot. Procentaje mai mici, dar tot îngrijorătoare, de câte 6% au afirmat fie că nu au pe altcineva cu care să vorbească, fie că au mai multă încredere în AI decât în oameni, notează Futurism.
Alți 13% au spus că folosesc chatboții pentru „anonimitate”, o percepție interesantă, având în vedere că multe companii AI colectează datele introduse de utilizatori pentru personalizare și pentru antrenarea modelelor. Acest rezultat arată, probabil, nevoia de educație în domeniul alfabetizării digitale, astfel încât tinerii să înțeleagă cum funcționează AI-ul, ce implicații de confidențialitate există și unde sunt limitele acestor sisteme.
Pe scurt, principalul mesaj al acestor sondaje și studii este clar: AI-ul a devenit o forță culturală majoră și una care este deja profund înrădăcinată în viețile tinerilor.
Cum să te eliberezi de nevoia de a fi validat de oricine
Atragi ceea ce ești. Adevăr sau mit?
Cum să tai ceapa fără lacrimi? Trucul confirmat științific!
Medicamentele pot afecta microbiomul intestinal pentru mulți ani, indică un studiu