Deși oamenii au evoluat în civilizații și culturi extrem de diferite, unele comportamente s-au dovedit a fi universale. Este și cazul oferirii de cadouri, gest care se pare că a apărut încă din cele mai vechi timpuri. Oamenii primitivi își ofereau mâncare, dar și mici obiecte lucioase (de exemplu dinți de animale sau pietre), ca semn de afecțiune. Astfel de cadouri puteau avea așadar un simbolism puternic, asociate cu valoare emoțională semnificativă, dincolo de orice scop utilitar.
Prin oferirea de daruri, oamenii și-au dezvoltat legăturile sociale – ceea ce se întâmplă de fapt și în lumea actuală. În cazul triburilor nomade, coeziunea ca grup era esențială pentru supraviețuire. Iată cum, atunci când oferim cadouri în prezent, continuăm de fapt tradiții vechi chiar de zeci de mii de ani.
În lumea antică, generozitatea umană a devenit strâns legată de religie. Credințele organizate au alăturat darurile conceptului de caritate, promovând acest gest etic drept o practică spirituală, în slujba binelui. Practic, a apărut ideea de a oferi cadouri fără un motiv anume, fără a aștepta ceva în schimb.
Ritualurile din jurul oferirii de cadouri țin de culturi și se bazează pe tradiții conturate în comunități. Oferim în prezent cosuri cadou de Paste, cadouri de Crăciun, cadouri de ziua de naștere, cadouri de ziua onomastică, dar și cadouri la aniversarea unor momente speciale. În plus, există cadouri oferite atunci când mergem în vizită la prieteni sau familie ori cadouri ce marchează unele evenimente aparte. A oferi daruri aduce un sentiment de satisfacție pentru cel care realizează această acțiune, nu doar pentru cel care primește! Cadourile apropie oamenii, au puterea de a detensiona relații mai încordate și de a pune accent pe lucrurile pozitive din viață.
Printre ritualurile moderne asociate cadourilor, putem aminti hârtia de împachetat și schimbul de cadouri, chiar modernul obicei de Secret Santa. În perioada de Paște, cozonac și alte produse tradiționale se pot include în coșuri cadou. În varianta modernă, acest obicei vizează coșurile cadou gourmet, pachete cadou care conțin de fapt fel de fel de produse festive din comerț, de preferat cu caracter premium, exclusivist.
În China, tradiția spune ca banii să fie puși în plicuri roșii norocoase de Anul Nou, iar în Japonia există obiceiul de a refuza un cadou de mai multe ori înainte de a-l accepta. În principiu, cadourile trebuie să aibă capacitatea de a transmite mesaje puternice de prețuire, dragoste, recunoștință. Până și în cazul cadourilor corporate oferite în prezent de Paște, Crăciun și în alte momente din an, companiile doresc să transmită angajaților și partenerilor de afaceri mesaje de mulțumire, apreciere și dorință de continuare a colaborării.
Dacă în secolele trecute se obișnuia ca darurile să fie de tip handmade, realizate personal sau în familie, revoluția industrială a schimbat puternic tradiția în lumea modernă. Fabricarea de cadouri a devenit o industrie în sine, pe toate segmentele de produse. Crăciunul este, în țările democratice, mai mult decât o Sărbătoare religioasă, un pretext puternic pentru oferirea de cadouri. Comercializarea acestei Sărbători poate avea însă și efecte pozitive: oamenii sunt mult mai generoși de Crăciun (și de Paște), deci dispuși să ofere daruri (în bani și produse) către organizații caritabile și diverse programe care acoperă vulnerabilități în societate și în general în lumea în care trăim (de exemplu susținând proiecte de protecție a mediului înconjurător).
În astfel de momente precum Paște și Crăciun, dăruirea înseamnă chiar un angajament: exprimi, printr-un cadou, cât de mult îți pasă de cineva. Implicit, ți se prezintă și cât de mult îi pasă persoanei respective de tine, dacă ne referim la cadourile între oameni. În relațiile profesionale, firmele oferă cadouri într-un canal unidirecțional, adică nu așteaptă cadouri înapoi de la angajați și salariați. În schimb, în cazul parteneriatelor de afaceri, este elegant ca fiecare parte să își exprime recunoștința printr-un cadou. Desigur, nu există reguli scrise, însă cadourile au căpătat o însemnătate pragmatică în domeniul de business, căci asigură fidelizarea angajaților și apropierea unor relații comerciale care se pot traduce prin creștere de profit.
Și în România, acest obicei al cadourilor corporate a devenit unul practicat la scară largă. Pachetele cadou cu „bunătăți” se găsesc, înainte de Paște și de Crăciun, în hipermarketuri, supermarketuri și mai ales pe platforme online ale retailerilor specializați în astfel de cosuri cadou. Darurile de business conțin de obicei băuturi alcoolice premium, dulciuri și alte produse gourmet, eventual alături de accesorii office sau decorațiuni de casă ori de birou. Este foarte important ca aceste cadouri pentru angajați, colaboratori și parteneri de afaceri să fie ambalate festiv, cât mai elegant, iar produsele componente să fie de înaltă calitate, de preferat de la branduri premium și de lux.
Dăruirea de cadouri este considerată o tradiție atemporală ce reflectă valorile, obiceiurile și structurile sociale ale diferitelor societăți. Pentru că civilizațiile au evoluat diferit, așa cum menționam mai sus, au apărut diverse abordări ale oferirii de cadouri. De exemplu, în Roma Antică s-a pus bazele unei tradiții care a continuat cu cea a Crăciunului modern. Romanii ofereau cadouri practice precum îmbrăcăminte și mâncare când marcau Saturnalia, sărbătoare populară la romani care avea loc în fiecare an, în cinstea zeului Saturn, după terminarea lucrărilor agricole.
În Egiptul Antic, cadourile erau de obicei oferite zeilor, obicei care se regăsește în diverse culturi, în forme diferite. Vechii egipteni ofereau ofrande pentru a câștiga favoare sau binecuvântări. În ceea ce privește faraonii, aceștia făceau schimburi de cadouri cu alți conducători de stat, pentru a întări unele alianțe. Acest schimb de cadouri între oficialii de stat este practicat și în zilele noastre, inclusiv în Europa.
Diwali, cunoscut și ca Festivalul Luminilor, este un festival important în hinduism, sikhism și jainism, care are loc în octombrie – noiembrie și durează cinci zile. Indienii oferă dulciuri și cadouri în comunitate, ca semn de prietenie și pentru stimularea prosperității. La japonezi, există un obicei al oferirii de suveniruri aduse înapoi din călătorii, pentru familie și prieteni – daruri denumite Omiyage.