Home » Cultură » 6 informații interesante despre ouă pe care sigur nu le știai

6 informații interesante despre ouă pe care sigur nu le știai

Publicat: 12.04.2023

În fiecare an, în perioada Paștelui, ouăle ajung în centrul atenției fie ca decorațiuni, fie ca aliment, fie pentru simbolismul lor. Iată 6 informații interesante despre ouă!

Pe lângă faptul că sunt un simbol al renașterii și fertilității, ouăle de păsări sunt cunoscute pentru diversitatea lor în ceea ce privește forma și dimensiunea.

De exemplu, ouăle păsării Kiwi ocupă aproximativ 25% din corpul femelei, ceea ce le face cele mai mari ouă de pasăre în raport cu dimensiunea corpului femelei, potrivit cercetătorilor de la Muzeul American de Istorie Naturală (AMNH) din New York City. Dar depunerea unui ou enorm are beneficiile sale: puiul este aproape gata să trăiască pe cont propriu odată ce eclozează.

Iată alte 6 informații interesante despre ouă!

1. Ouăle au diferite forme

Mulți oameni se gândesc la ouăle de găină atunci când își imaginează forma unui ou, dar ouăle pot fi mai rotunjite sau mai ascuțite, în funcție de specia păsării.

Uria aalge are un ou piriform, adică în formă de pară. Această pasăre cuibărește pe marginile stâncilor înguste, dar forma neobișnuită a oului îl menține de obicei în siguranță. „Dacă încercați să împingeți unul astfel de ou, pentru că este atât de greu la un capăt, de fapt se va învârti. Este un mod de a-l proteja de rostogolire de pe marginea îngustă a stâncii”, a spus Paul Sweet, managerul colecției de ornitologie de la AMNH.

Informații interesante despre ouă: 2. Ouăle au diferite culori

Cojile de ouă sunt în mare parte făcute din carbonat de calciu, care este alb pentru ochiul uman, conform cărții „The Book of Eggs: A Life-Size Guide to the Eggs of Six Hundred of the World’s Bird Species”. Dar unele coji de ouă conțin culori ultraviolete care nu sunt vizibile pentru ochiul uman, dar sunt probabil percepute de păsări, scrie Live Science.

Alte coji de ouă, cum ar fi albastrul strălucitor al ouălor păsărilor Phleocryptes melanops, au diferite nuanțe. Doi pigmenți sunt responsabili pentru o multitudine de culori de coajă de ou: biliverdina, care produce nuanțe de albastru-verde, și protoporfirinele, pigmenții din spatele culorilor de galben, roșu și maro, conform „The Book of Eggs”.

Cojile de ouă care au marcaje, cum ar fi pete sau linii, tind să aibă mai multe protoporfirine, potrivit cărții. Aceste pete pot ajuta la camuflarea oului. De exemplu, Charadrius melodus are o coajă de ou cu pete maro care se aseamănă cu nisipul din locul unde cuibăresc păsările.

3. Care este cel mai mare ou de pasăre?

Cel mai mare ou de pasăre cunoscut îi aparține păsării-elefant dispărută (familia Aepyornithidae). Ouăle sale aveau aproximativ dimensiunea unei mingi de rugby (circa 28 de centimetri lungime) și erau de două ori mai mari decât oul de struț.

Pasărea era un gigant care nu putea zbura, cu o înălțime de aproximativ 3 metri, și a trăit în Madagascar până când boala și marinarii înfometați probabil au condus păsările la dispariție până în secolul al XVIII-lea.

Informații interesante despre ouă: 4. Care este cel mai mic ou de pasăre?

Păsările colibri depun cele mai mici ouă cunoscute, care cântăresc aproximativ cât o agrafă de birou, a spus Sweet.

Selasphorus calliope are un ou mai mic decât moneda de 1 ban. „Seamănă cu bomboanele Tic Tac, sunt oarecum alungite și albe”, a spus cercetătorul.

5. Unele coji de ouă sunt mai groase decât altele

Majoritatea cojilor de ouă sunt suficient de subțiri pentru ca puiul să le poată sparge cu ciocul atunci când eclozează, dar și suficient de groase pentru a suporta greutatea embrionului în creștere din interior și greutatea părinților care îl incubează.

Unele coji de ouă sunt extrem de groase. Cazuarul, o pasăre evazivă care nu poate zbura, din Noua Guinee și nord-estul Australiei, depune ouă verzi cu coji care au o grosime de aproximativ 0,6 cm, a spus Sweet. „Arată ca un avocado uriaș”, a spus el.

Informații interesante despre ouă: 6. Cum au evoluat ouăle?

Ouăle amniotice au o istorie lungă. Primele astfel de ouă au fost depuse de mici animale asemănătoare șopârlelor, numite „amnioți bazali”, care au trăit cu aproximativ 325 de milioane de ani în urmă, în perioada Carboniferului.

Ouăle de păsări sunt „amniotice”, ceea ce înseamnă că au o coajă tare și membrane poroase care permit schimbul de oxigen și dioxid de carbon. Mai important, ouăle amniotice nu se usucă, așa că animalele le pot depune pe uscat.

De-a lungul timpului, amnioții bazali s-au împărțit în două grupe: sinapsidele (predecesorul mamiferelor) și sauropsidele (reptile și păsări).

Păsările au evoluat din terapode, un grup de dinozauri în mare parte carnivori care îl include și pe uriașul Tyrannosaurus rex.

Cine a fost primul: oul sau găina? Iată ce spune știința!

O femelă de piton birmanez a depus un număr record de ouă

Cât de frig va fi de Paște? Noua prognoza anunțată de meteorologi

Primii australieni mâncau ouăle unor păsări gigant. Ce arată studiul proteinelor găsite în cojile de ouă?