Home » Cultură » Anna Karina, muza regizorului francez Jean-Luc Godard. „La urma urmei, lucrurile sunt ceea ce sunt”

Anna Karina, muza regizorului francez Jean-Luc Godard. „La urma urmei, lucrurile sunt ceea ce sunt”

Publicat: 06.01.2024

Anna Karina a fost una dintre vedetele cinematografiei franceze în anii 1960. Actriță, cântăreață și regizoare franceză de origine daneză, Anna Karina a fost cunoscută pentru desele colaborări pe care le-a avut cu regizorul Jean-Luc Godard (1930 – 2022), devenit celebru ca pionier al curentului cinematografic francez numit Noul Val din anii 1960, alături de regizori precum François Truffaut, Agnès Varda, Éric Rohmer și Jacques Demy.

Odată ce s-au cunoscut, Anna Karina și Jean-Luc Godard (care aveau să se căsătorească în 1961) au început, scrie The Guardian, „anii Karina”, care a fost una dintre cele mai productive perioade de creativitate din cinematografia modernă.

Karina a fost distribuită în producția din 1960 „Le Petit Soldat” (primul ei lungmetraj și cel de-al doilea film al lui Godard), un thriller politic al cărui subiect vizează războiul algerian, atitudinea ambivalentă a regizorului față de conflictul algerian determinând Ministerul Francez al Informațiilor să interzică filmul până în 1963, an în care a fost lansat în cinematografe.

Parteneri pe platou, dar și în afara lui

În 1961, publicul a văzut-o pentru prima dată pe Karina într-un alt film al lui Godard, de data aceasta o comedie muzicală, „Une Femme Est une Femme”, Anna jucând în rolul unei stripteuze care dorește să se așeze la casa ei și să aibă un copil (interpretarea i-a adus premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de Film de la Berlin), a jucat apoi în „Bande à Part” („Band of Outsiders”, 1964) și „Vivre Sa Vie” (1962). Filmele lor împreună au fost descrise ca fiind documentare ale Karinei însăși, Anna devenind „o axiomă a cinematografiei godardiene” și chiar dacă actrița și-a dezvoltat cariera și în afara colaborării cu Godard, jucând în numeroase pelicule ale altor regizori, totuși prestațiile sale au fost comparate mai tot timpul cu acelea din producțiile lui Jean-Luc Godard. Godard și-a filmat soția din toate unghiurile, delimitându-i frumusețea felină cu precizia unui portretist. Fiecare colaborare Godard-Karina este un portal în sufletul acesteia din urmă.

„Relația lor a fost un exemplu clasic de regizor, de bărbat care își construiește universul personal și care construiește personalitatea soției sale pentru a se potrivi, pentru a face parte din acest univers. Dar, pe măsură ce seria de colaborări a progresat, căsnicia lor s-a dizolvat treptat”, scrie The Guardian, astfel că în 1965 au lucrat la ultimul film pe care aveau să-l realizeze împreună (a opta colaborare a lor) „Pierrot le Fou”, în același an cei doi divorțând. Deși s-a spus că regizorul francez ar fi iubit-o pe Anna mai mult în filmele sale decât în viața privată, motiv care ar fi dus la separarea lor, Karina a mărturisit mai apoi că Jean-Luc „a rămas, dintre cele patru căsnicii avute, dragostea vieții ei”.

Pe numele original Hanne Karin Bayer, Anna Karina s-a născut la 22 septembrie 1940 la Solbjerg, în Danemarca, și a murit la 14 decembrie 2019 la Paris, Franța. A făcut parte dintr-o familie destrămată, tatăl a părăsit căminul conjugal la scurt timp după ce a venit pe lume Anna, iar câțiva ani din ceea ce ar fi trebuit să însemne o copilărie fericită i-a petrecut mai mult în centre de plasament.

O prezență constantă în filmele regizate de Godard

Karina a plecat din Danemarca pentru a se stabili la Paris la vârsta de 18 ani, reușind să se impună rapid în lumea modei și a modelling-ului datorită fizicului ei plăcut și distinct. După ce i-a cunoscut pe Coco Chanel și Pierre Cardin, cariera sa de top model a luat un având considerabil. Prin prisma acestei meserii drumurile ei s-au intersectat cu cele ale regizorului Jean-Luc Godard care i-a propus un rol în filmul Breathless (1960), dar cum apariția ei implica scene nud, Karina a refuzat rolul. Un an mai târziu, în 1961, Anna Karina și Jean-Luc Godard s-au căsătorit, ea devenind o prezență constantă în filmele regizate de Godard.

A devenit faimoasă la nivel internațional după aparițiile în filmele „A Woman Is a Woman” (1961), „Vivre Sa Vie” (1962), dar și „Band of Outsiders” (1964) și, poate cel mai notabil, „Pierrot le Fou” (1965), o dramă romantică în regia aceluiași Jean-Luc Godard în care Anna a jucat alături de steaua cinematografiei franceze, actorul Jean-Paul Belmondo.

Anna Karina avea o figură aparte, o prezență captivantă și un stil natural de a juca, aspecte care l-au atras în mod deosebit pe Godard care a transformat-o pe frumoasa daneză în muza lui.

I-a fost dedicat un muzical

În 1967, Serge Gainsbourg – actor, regizor și compozitor (este celebră piesa lui „Je t’aime moi non plus”, pe care a cântat-o în duet cu Jane Birkin, recent trecută în neființă) – a scris pentru Anna Karina singurul său muzical, „Anna” (1967), din care s-a desprins piesa devenită apoi un hit al acelei perioade „Sous le soleil exactement”.

După un timp petrecut la Hollywood, Anna Karina a revenit la Paris explorând regia și scenografia, astfel și-a pus amprenta pe filme precum „Vivre ensemble” (o dramă din 1973) și „Victoria” (2008). În același an a apărut în ceea ce este considerat ultimul său film important, „Pane e cioccolata” („Pâine și ciocolată)” al regizorului Franco Brusati, deși a continuat să joace și în anii 2000.

În afară de mariajul cu Jean-Luc Godard, Anna Karina a mai avut alți trei soți. Între 1968 și 1974 a fost căsătorită cu scriitorul și actorul francez Pierre Fabre, între 1978 și 1981 cu actorul, regizorul și scriitorul Daniel Duval, lista soților Annei Karina încheindu-se odată cu mariajul pe care l-a avut cu regizorul, actorul și scenaristul american Dennis Berry cunoscut pentru producțiile sale „Last Song” (1987), „Stargate SG-1” (1997) și Highlander (1992). Deși a fost căsătorită de patru ori, Anna Karina nu a avut copii.

Anna Karina, una dintre cele mai aclamate personalități ale cinematografiei

În afară de actorie, Anna Karina s-a dedicat și muzicii, înregistrând cântece compuse de Serge Gainsbourg printre care „Sous le Soleil Exactement” și „Roller Girl”, care au apărut pe albumul „Anna”  lansat în 1967. Odată cu diminuarea activității cinematografice, Anna Karina s-a dedicat scrisului, publicând patru romane.

Anna Karina, una dintre cele mai aclamate personalități ale cinematografiei influente din Noul Val francez, acea frumusețe hipnotizantă cu ochi de căprioară, așa cum a fost descrisă deseori, a murit de cancer la 14 decembrie 2019, la vârsta de 79 de ani.

Surse:

https://www.theguardian.com/film/2022/sep/13/jean-luc-godard-obituary

https://www.britannica.com/biography/Anna-Karina

https://www.imdb.com/name/nm0439344/bio/?ref_=nm_ov_bio_sm

https://www.theguardian.com/film/2019/dec/16/anna-karina-obituary

Vă mai recomandăm să citiți și:

Leonard Nimoy, actor, poet, fotograf, regizor. „Logica este începutul înțelepciunii și nu sfârșitul”

George Miller, regizorul care a renunțat la medicină pentru a face filme și creatorul Mad Max

Luc Besson, regizorul cu soții frumoase. „Cred că avem o noțiune greșită de film comercial și film intelectual sau artistic. Toate filmele sunt comerciale”

James Cameron, regizorul filmului cu cele mai mari încasări din istoria cinematografiei

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase