Home » Cultură » Martha Matilda Harper, prima persoană care a deschis un coafor. Inventatoarea scaunului de salon

Martha Matilda Harper, prima persoană care a deschis un coafor. Inventatoarea scaunului de salon

Martha Matilda Harper, prima persoană care a deschis un coafor. Inventatoarea scaunului de salon
Credit foto: University of Rochester/Domeniul Public
Publicat: 11.10.2024

Oglindă oglinjoară, cine are cel mai frumos păr din țară? În ziua de azi, răspunsul la această întrebare este extrem de greu, aproape imposibil de dat, având în vedere câte tehnici, produse cosmetice și instrumente pentru întreținerea și înfrumusețarea părului există și vedem, aproape la fiecare pas, femei cu păr superb. În trecut, însă, atunci când această piață nu era atât de generoasă și dezvoltată, eforturile în acest sens erau destul de susținute. Cu toate astea, femeile, care au fost dintotdeauna interesate de aspectul lor fizic, au găsit în permanență timp și modalități de a ieși cumva în evidență inclusiv din acest punct de vedere.

Martha Matilda Harper (1857 – 1950), de exemplu, influent antreprenor de saloane de înfrumusețare și un inovator în domeniul afacerilor, este persoana care a dezvoltat primul sistem de franciză de saloane de înfrumusețare deținute în mod independent în SUA și Europa, conducând peste 500 de saloane de coafură care puneau accentul pe îngrijirea sănătoasă a părului

Harper, născută în Canada la 10 septembrie 1857, și-a început cariera ca servitoare la vârsta de șapte ani și a emigrat în Rochester, New York, la vârsta de 35 de ani. Încurajată de Susan B. Anthony (activistă pentru drepturile femeilor, cu rol esențial în mișcarea pentru votul femeilor) și de cercul ei de activiști, a pornit pe cont propriu o afacere, deschizând primul salon public de îngrijire a părului din zonă în 1888. S-a concentrat pe confortul clienților și pe consultanță individualizată, folosind numai substanțe naturale pentru metodele sale de îngrijire a părului și a pielii.

În 1891, Harper a revoluționat lumea afacerilor prin crearea unui sistem de franciză care le permitea femeilor să dețină propriile saloane, menținând în același timp consecvența prin managementul centralizat, controlul calității, operatori independenți și oportunități mai largi pentru femei. La apogeu, existau peste 500 de magazine Harper francizate în întreaga lume, cu o clientelă ilustră, printre care se numărau președinți, membri ai unor familii regale, prim-miniștri, reformatori sociali, bărbați și femei.

De la președintele american Woodrow Wilson, activista Susan B. Anthony, președintele Calvin și soția acestuia Grace Coolidge, la celebra Jacqueline Kennedy și actrița Helen Hayes – „Prima doamnă a teatrului American”, au vizitat saloanele de înfrumusețare și îngrijire a părului ale Marthei Matilda Harper.

Ambițiile ei antreprenoriale, inspirația și succesul în afaceri au făcut din Martha Matilda Harper un model pentru viitoarele afaceriste din industria frumuseții, cum ar fi Madam C.J. Walker, Elizabeth Arden, Helena Rubinstein, Estee Lauder și Anita Roddick.

Matilda Harper și-a folosit propriul păr lung care aproape atingea podeaua ca dovadă a eficienței abordării sale holistice, care integra igiena, nutriția și exercițiile fizice. Harper este creditată cu mai multe realizări revoluționare: a introdus primul scaun de șamponare înclinabil, stabilind astfel conceptul de „salon” profesional, înainte de inovațiile lui Harper, coaforii oferindu-și de obicei serviciile în casele clienților.

Harper, care considera că substanțele chimice din șamponul de păr pe care obișnuia să îl folosească și din alte produse pe care le aplica pe păr erau mai mult dăunătoare decât bune, astfel că în timpul liber și-a dezvoltat propriul tonic pentru păr și, în cele din urmă, a economisit suficient pentru a deschide magazinul Harper Method în 1888. S-a scris că și-a investit economiile de o viață de 360 de dolari (10.345 de dolari în dolari în 2021), pentru a-și deschide Harper Method Hair Parlor, primul salon de înfrumusețare public din Rochester.

Metoda de înfrumusețare a lui Harper nu se limita la tratamente superficiale, ci punea accentul pe bunăstarea generală. Convingerea ei era că sănătatea interioară influența semnificativ aspectul exterior. În consecință, Harper a susținut îmbăierea regulată, dietele echilibrate bogate în nutrienți esențiali și activitatea fizică ca fiind componente integrale ale regimului ei de frumusețe.

În saloanele sale, Martha Matilda Harper Harper a introdus și masajele pentru scalp, pe lângă alte servicii de relaxare, oferind în același timp servicii de îngrijire a copiilor și program de seară. Inovațiile Marthei Harper au transformat-o, la acea vreme, într-o femeie de afaceri populară, devenind și prima femeie membră a Camerei de Comerț din Rochester.

În 1920, Martha Matilda Harper s-a căsătorit cu un bărbat cu 24 de ani mai tânăr, Robert McBain, cei doi conducând afacerea Marthei împreună timp de 15 ani, până când Harper s-a pensionat la vârsta de 78 de ani și i-a cedat controlul. McBain și noua sa echipă au încercat să actualizeze Metoda Harper prin includerea colorării părului și a undelor permanente în serviciile oferite de salon, în același timp reducând din „accentul pe sentimentul de familie care marcase relația lui Harper cu francizații ei, când aceasta organiza periodic reuniuni și petreceri la sediul central din Rochester, de altfel o atmosferă pe care femeile și familiile lor le îndrăgeau în mod universal”. Odată cu strategia lui Robert McBain, de a face afacerea mai competitivă, au venit și schimbările printre care unele mai puțin favorabile, cum ar fi faptul că produsele Harper ajunseseră să fie mai puțin distinctive. Astfel, în 1956, McBain a vândut compania, care a funcționat sub mai multe nume până în 1972, când doi cumpărători i-au achiziționat activele. Unul dintre ei, Niagara Mist Marketing, Ltd., a păstrat formulele produselor originale ale Marthei Matilda Harper.12 Magazinul Harper original a continuat să funcționeze, încetând în cele din urmă operațiunile nu mult după anul 2000.

Martha Matilda Harper a murit în Rochester în 1950, la vârsta de 92 de ani.

Impactul lui Harper asupra industriei frumuseții a însemnat mai mult decât metodele sale inovatoare și de modelul de afaceri. A încurajat femeile să preia controlul asupra aspectului lor și să acorde prioritate îngrijirii de sine și, mai important, a deschis calea pentru generațiile viitoare de femei antreprenor, modelul ei de franciză fiind unul dintre primele exemple de sisteme moderne de franciză care au pus bazele unor companii precum McDonald’s și Subway.

Surse:

https://www.womenofthehall.org/inductee/martha-matilda-harper/

https://www.pbs.org/wgbh/theymadeamerica/whomade/harper_hi.html

Vă mai recomandăm să citiți și:

Edgar Allan Poe, inventatorul povestirilor americane de groază. Creatorul detectivului care a inspirat mai târziu apariția lui Sherlock Holmes

Emile Berliner, inventatorul gramofonului

Cine a inventat înghețata?

Nils Bohlin, inventatorul centurii de siguranță. „Există un pic de Nils Bohlin în fiecare mașină”

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit