Home » D:News » Sedentarismul accelereaza procesul de imbatranire

Sedentarismul accelereaza procesul de imbatranire

Publicat: 29.01.2008
Persoanele care fac mai mult sport in timpul liber par cu zece ani mai tinere din punct de vedere biologic decat cele sedentare, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii britanici, publicat in Archives of Internal Medicine si preluat de AFP.

La studiu, realizat de cercetatorii de la King’s College din Londra, au participat 2.401 perechi de gemeni, barbati si femei. Subiectii au oferit informatii despre nivelul de activitate fizica efectuata, statutul socio-economic si statutul de fumator. De asemenea, cercetatorii au prelevat mostre de ADN de la fiecare subiect pentru a examina lungimea telomerilor din globulele albe.
Telomerii sunt markeri ai imbatranirii biologice care se gasesc in toate celulele si care au rolul de a proteja cromozomii. Mai precis, telomerii sunt pachete de ADN plasate la capetele cromozomilor si care au rolul de a impiedica dezintegrarea acestora, respectiv de a intarzia procesul imbatranirii. Pe masura ce oamenii imbatranesc, telomerii devin din ce in ce mai scurti, celulele nu mai sunt protejate si, in cele din urma, mor. Se estimeaza ca lungimea telomerilor se reduce, in medie, anual, cu 21 de nucleotide sau unitati structurale.
Telomerii din mostrele prelevate de la persoanele care au efectuat mai putina activitate fizica in timpul liber erau mai scurti decat cei ai subiectilor care faceau mai mult sport, au constatat cercetatorii.
Profesorul Lynn Cherkas, coordonatorul studiului, a indicat ca asocierea dintre lungimea telomerilor si nivelul de activitate fizica ramane semnificativa chiar si dupa ce s-a tinut cont de factori de risc precum indicele de masa corporala (IMC), statutul de fumator, statutul socio-economic si nivelul de activitate fizica de la slujba.
Diferenta intre telomerii persoanelor mai active – in medie, 199 de minute de exercitii efectuate saptamanal – si ai celor mai sedentare – in medie, 16 minute de activitate fizica saptamanal – este, in medie, de 200 de nucleotide, au spus cercetatorii. Cu alte cuvinte, "subiectii mai activi aveau telomeri cu lungime comparabila cu cea inregistrata la persoanele mai tinere cu zece ani".
Cercetatorii cred ca activitatea fizica previne un proces natural numit stres oxidativ, care afecteaza si ucide celulele si, implicit, contribuie la imbatranire.
Cercetatorii sunt de parere ca activitatea fizica moderata, efectuata timp de 30 de minute, de cinci ori pe saptamana, poate contribui la mentinerea sanatatii organismului si incetini imbatranirea.