Home » D:News » A fost descoperita veriga lipsa dintre pesti si tetrapode

A fost descoperita veriga lipsa dintre pesti si tetrapode

Publicat: 27.06.2008
O noua fosila descoperita in Letonia face lumina in privinta transformarilor petrecute de-a lungul evolutiei, referitoare la momentul in care anumite specii faceau trecerea de la mediul acvatic la cel terestru.

Cercetatorii suedezi Per Ahlberg si Henning Blom de la Universitatea Uppsala au reconstruit parti ale animalului si au incercat sa explice transformarea acestuia, in noul numar al revistei Nature.
Se stie ca primele vertebrate, numite si tetrapode, stramosii amfibienilor, reptilelor, pasarilor, mamiferelor si chiar ai oamenilor, au evoluat dintr-o grupa de pesti, in urma cu 370 milioane de ani, in timpul perioadei devoniene. Chiar daca cercetatorii au descoperit fosile de pesti asemanatori tetrapozilor si fosile de tetrapozi asemanatori pestilor, din aceasta perioada, acestea prezentau o multime de diferente.

Situatia s-a schimbat in anul 2006, odata cu descoperirea fosilei lipsa, exemplarul care facea legatura intre cele doua specii. Tiktaalik era o specie intermediara intre peste si tetrapod, dar chiar si in urma acestei descoperiri, tot mai ramanea un loc vacant intre aceasta si primii tetrapozi, care deja isi dezvoltasera membrele in locul inotatoarelor.

O noua fosila a unui foarte primitiv tetrapod, denumita Ventastega, descoperita in Letonia le-a furnizat antropologilor informatiile de care aveau nevoie. Reconstructia a aratat ca Ventastega era cel mai apropiat, dintre contemporanii sai, de specia pestilor. Forma craniului si tiparul dentitiei si maxilarelor sunt intermediare intre Tiktaalik si Acanthostega.