Home » D:News » O “fantoma cosmica”, descoperita din sufragerie

O “fantoma cosmica”, descoperita din sufragerie

Autor: Adrian Nicolae 09.26.2008
O “fantoma cosmica”, descoperita din sufragerie
Hanny van Arkel, o profesoara din oraselul olandez Heerlen, studia cateva fotografii ale galaxiilor pe Internet, in August 2007, cand, a observat uimita, intr-una din ele, un obiect ciudat pe cerul noptii: o masa gazoasa luminoasa, cu o imensa gaura in mijloc.

“Semana putin cu o galaxie neregulata, dar nu eram sigura ce este”, a spus Van Arkel. Asa ca aceasta a postat un anunt pe pagina de Internet a proiectului Galaxy Zoo, care incurajeaza membrii publicului larg sa se alature cercetarilor astronomice online.
Van Arkel nu este un astrofizician, dar descoperirea ei, un obiect misterios si unic pe care unii observatori il numesc “fantoma cosmica”, a captivat atentia astronomilor si chiar pe cea a operatorilor telescopului Hubble, care au fost de accord sa arunce o privire mai atenta asupra fenomenului semnalat.
“Aceasta descoperire demonstreaza clar ca stiinta civila are un cuvant greu de spus in lumea Internetului”, a spus Bill Keel, profesor de fizica si astronomie din cadrul Universitatii din Alabama si membru al echipei Galaxy Zoo.

Astronomii care au studiat descoperirea lui Van Arkel au realizat ca aceasta ar putea fi o noua clasa de corp astronomic.  Galaxy Zoo a solicitat diagnoza tuturor astronomilor care lucreaza la observatoarele din intreaga lume, privitor la obiectul misterios.
Cea mai buna prognoza a lor: obiectul este probabil un nor de gaz fierbinte, strapuns de o gaura centrala cu diametrul de 16 000 de ani lumina, a carui stralucire se datoreaza emisiilor unui quasar aflat in apropiere. Quasarii sunt corpuri astrale foarte stralucitoate, potentate de gauri negre. Oamenii de stiinta suspecteaza ca lumina quasarului alimenteaza stralucirea “fantomei cosmica”, in ciuda faptului ca el insusi s-a stins cu mai bine de 100 000 de ani in urma.

Sursa: CNN