Home » D:News » Romania participa la cel mai mare maraton de stele

Romania participa la cel mai mare maraton de stele

Publicat: 30.03.2009
„100 de Ore de Astronomie” este cel mai de amploare eveniment initiat de Uniunea Astronomica Internationala si UNESCO cu ocazia Anului International al Astronomiei 2009. Pe durata a patru zile si patru nopti, intre 2 si 5 aprilie, oameni de pe intreg mapamondul vor impartasi aceeasi experienta: observarea cerului printr-un instrument astronomic, asa cum, in urma cu 400 de ani, Galileo Galilei privea pentru prima data printr-o luneta, descoperind satelitii planetei Jupiter si craterele lunare. Se va crea astfel cea mai mare retea globala de promovare a astronomiei din istorie.

Deschiderea maratonului va avea loc pe 2 aprilie la Institutul Franklin din Philadelphia, SUA, gazdele evenimentului fiind Derrick Pitts, purtator de cuvant al Anului International al Astronomiei in SUA si Dr. Paolo Galluzzi, expert recunoscut mondial in studii despre Galileo Galilei. Cu aceasta ocazie se va expune luneta originala a lui Galilei in cadrul expozitiei „Galileo, Familia De Medici si epoca astronomiei”. Evenimentul va fi transmis in direct pe internet incepand cu ora 19.00, ora Romaniei. „100 de Ore de Astronomie este un proiect cheie al Anului International al Astronomiei 2009. Astronomii sunt cunoscuti pentru entuziasmul si placerea de a impartasi din cunostintele lor, iar acestea sunt ingredientele principale pentru 100 de Ore de Astronomie. Vor fi patru zile extraordinare, caci nu s-a mai organizat pana acum o manifestare de o asemenea amploare. Fiecare participant va face istorie”, declara Mike Simmons, co-presedinte 100 de Ore de Astronomie.

Actiunile globale din cadrul maratonului vor cuprinde videoconferinte in direct ale Centrelor Stiintifice, 24 de ore de transmisii live pe internet de la 80 de observatoare de cercetare din toata lumea, un „star party” de 24 de ore in timpul caruia mii de astronomi vor iesi cu telescoapele in strada, Ziua Soarelui si 100 de Ore de Astronomie Junior. Romania se afla pe harta maratonului incepand cu capitala si continuand cu orase precum: Arad, Bacau, Baia Mare, Barlad, Botosani, Cluj Napoca, Craiova, Falticeni, Galati, Iasi, Oradea, Petrila, Piatra Neamt, Pitesti, Ploiesti, Sibiu, Sighetu Marmatiei, Suceava, Targoviste, Targu Mures, Tecuci, Timisoara, Tulcea si Vaslui.

Coordonator national al acestui proiect in Romania este Societatea Astronomica Romana de Meteori, alaturi de care participa ca organizatori de evenimente asociatii si cluburi de astronomie, observatoare si planetarii, muzee si centre culturale, inspectorate scolare, scoli, licee si universitati, dar si grupuri informale de astronomi amatori. Pentru promovarea evenimentelor, dar si ca instrument de lucru util organizatorilor, SARM a creat varianta in limba romana a websiteului oficial care se gaseste la adresa www.100deoredeastronomie.sarm.ro. Acesta cuprinde informatii despre programul global al proiectului, dar si programul evenimentelor care vor avea loc in Romania, asa cum au fost anuntate de organizatori.

„Cerul este o resursa extraordinara, un bun universal cu rol deosebit in cultura umanitatii. 100 de Ore de Astronomie isi propune sa realizeze acea conexiune intre om si Univers. Acest contact direct cu cerul, cu rol deosebit in educatie, naste la randul lui legaturi invizibile intre oameni, atat in comunitatile locale, cat si intre culturi diferite de pe mapamond. Se contureaza astfel rolul extraordinar de important pe care il are astronomia din punct de vedere social. Cerul, ca o legatura intre oameni si Omul ca o legatura intre Pamant si Cer.”, declara Valentin Grigore, coordonator national al proiectului in Romania.

In Bucuresti, astronomii amatori din cadrul Astroclubului Bucuresti (AB) si Societatii Astronomice Romane de Meteori (SARM), alaturi de Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu vor desfasura activitati in toate cele patru zile. Prezentarea acestora a avut loc in cadrul unei conferinte de presa desfasurata astazi, 30 martie, la Hotel Intercontinental.

Programul activitatilor din Bucuresti:

Joi, 2 aprilie, sesiuni din ora in ora in intervalul 15 – 20 la Observatorul Astronomic de pe Bd. Lascar Catargiu nr. 21 (intre Piata Romana si Piata Victoriei):

•    introducere despre Anul International al Astronomiei 2009 – AB
  •    Calatorie la marginea niversului – simulare cu Mitaka – Observatorul Astronomic