Home » D:News » Pericolul neştiut: un singur grapefruit poate să te omoare

Pericolul neştiut: un singur grapefruit poate să te omoare

Autor: Marius Comper 11.27.2012
În lumea ştiinţei, cercetătorii ştiu de ceva timp că multe medicamente orale – printre care medicamente anti-colesterol precum atorvastatin, lovastatin şi simvastatin şi alte medicamente anti-cancer şi pentru afecţiuni cardiace – provoacă probleme grave atunci când pacienţii consumă grepfrut.

Echipa de cercetători care a descoperit această combinaţie periculoasă acum 20 ani a publicat de curând un nou raport în care se arată că numărul medicamentelor care provoacă efecte secundare grave atunci când pacienţii consumă grapefruit a crescut de la 17 la 43 între 2008 şi 2012, pe măsură ce au fost lansate pe piaţă noi tratamente. Oamenii de ştiinţă au publicat un articol în jurnalul ştiinţific CMAJ pentru a solicita cadrelor medicale care prescriu aceste medicamente să afle mai multe detalii despre interacţiunile dintre substanţe şi fructul de grapefruit.

Ingredientele periculoase din sucul de grapefruit sunt un grup de substanţe chimice cunoscute sub numele de furanocumarine, explică farmacologul David Bailey de la Institutul de Cercetări Medicale Lawson, din Ontario, Canada. Aceste substanţe se mai găsesc şi în portocalele de Sevilla, în lime şi în pomelo.

Furanocumarinele se ataşează – şi astfel fac inactivă – de enzima CYP3A4, ce joacă un rol important în descompunerea anumitor medicamente. Dacă această enzimă este inactivată, prea multe medicamente vor rămâne în sistemul pacientului pentru timp îndelungat, ceea ce va duce la efecte secundare precum moartea subită, distrugerea rinichilor, sângerări gastrointestinale şi alte probleme.

Cercetătorii estimează că peste 85 de medicamente interacţionează cu grepfrutul, dintre care 43 într-un mod periculos. Consumarea unui singur grapefruit sau a doar 200 de mililitri de suc de grapefruit ar putea fi suficient pentru a altera într-un mod semnificativ concentraţia medicamentelor din corpul unui pacient.

Oamenii de ştiinţă nu ştiu câţi oameni sunt afectaţi de această problemă, însă afirmă că persoanele cu vârste mai mari de 45 de ani prezintă un risc mai mare, pentru că acestea consumă cea mai mare cantitate de grapefruit şi totodată lor li se prescrie cel mai mare număr de medicamente.

„Cât timp cadrele medicale nu sunt conştiente că efectele secundare pe care le observă la pacienţi se datorează consumului de grapefruit, este foarte puţin probabil ca acestea să investigheze problema. Noi credem că majoritatea cadrelor medicale încă nu cunosc pe deplin interacţiunea dintre medicamente şi grapefruit”, scriu cercetătorii în articolul publicat în jurnalul ştiinţific.

Sursa: Los Angeles Times