Home » D:News » Tratamentul cu larve de muşte vindecă rănile

Tratamentul cu larve de muşte vindecă rănile

Mihaela Stanescu 12.07.2012
Tratamentul cu larve de muşte vindecă rănile
Deşi mulţi le consideră dezgustătoare, larvele de muşte care infectează rănile deschise pot fi un ajutor nepreţuit: prezenţa lor ajută la vindecarea plăgilor şi, în această calitate, au fost utilizate adesea în trecut de către chirurgii militari, pentru a-i trata pe soldaţii răniţi pe front. Abia recent, însă, oamenii de ştiinţă au începu să înţeleagă mecanismul prin care larvele de muşte ajută la vindecare.

Prezenţa lor împiedica infectarea rănii şi reduce inflamaţia, fenomen observat de medicii militari în timpul războaielor napoleoniene şi în timpul Primului Război Mondial.

Apariţia penicilinei în anii 1940 şi apoi a altor nenumărate antibiotice a redus utilizarea larvelor în terapie, dar aceasta a fost reconsiderată în anii 1990, din cauza apariţiei bacteriilor rezistente la antibiotice. În anul 2004, Agenţia pentru Alimente şi Medicamente din SUA a aprobat utilizarea în mediul clinic a tratamentului cu larve.

Recent, o echipă de cercetători de la Centrul Medical din Leiden, Olanda, a studiat proprietăţile anti-inflamatorii ale larvelor de muşte.

Ei au pus în contact secreţii colectate de la larvele dezinfectate cu mostre de sînge donate de 4 voluntari, măsurând apoi nivelul aşa-numitelor proteine ale sistemului complement, implicate în răspunsul inflamator al organismului.

În fiecare mostră de sânge tratată cu secreţie de larve, nivelul acestor proteine a fost mai mic decât în mostrele de referinţă, uneori chiar cu 99,9% mai mic.

Cercetătorii au identificat resturi provenite din descompunerea moleculelor a două astfel de proteine – C-3 şi C-4 – în probele tratate cu secreţii, sugerând că substanţele din aceste secreţii degradaseră moleculele proteice.

Testând mostre de sânge de la pacienţii care suferiseră intervenţii chirugicale, specialiştii au descoperit că secreţiile larvelor reduceau nivelul proteinelor complementului cu 19-55%.

Testele au fost repetate după o zi, după o săptămînă şi după o lună, pentru a afla cât de mult timp îşi păstrează secreţiile larvelor puterea de a reduce inflamaţia. Oamenii de ştiinţă chiar au fiert secreţiile, constatând cu surprindere că acestea erau chiar mai eficiente după fierbere şi că rămâneau eficiente chiar după ce fuseseră păstrate o lună.

Secreţiile larvelor de muşte reduc activitatea sistemului imunitar, au explicat specialişti, deaorece altfel ar fi atacate de organismul uman.

Echipa de cercetători lucrează acum la izolarea substanţelor care inhibă proteinele complementului. Un medicament care să conţină secreţii de larve de muşte ar putea fi disponibil peste câţiva ani dar, până atunci, există varianta terapiei cu larve vii.

Sursa: Science NOW