Home » D:News » Cum pătrunde în corp parazitul care preia controlul asupra minţii umane? Cercetătorii au aflat răspunsul

Publicat: 09.12.2012
Un parazit celebru pentru faptul că poate influenţa mintea organismului-gazdă preia, totodată, controlul asupra sistemului imunitar, arată o nouă cercetare. Oamenii de ştiinţă au descoperit că parazitul foloseşte pentru transport chiar celulele ce, în mod normal, ar lupta împotriva infecţiei.

Toxoplasma gondii este un parazit minuscul care este prezent în organismul a aproximativ 25% din persoanele din întreaga lume. Majoritatea infecţiilor umane sunt asimptomatice, însă mai multe cercetări au arătat că parazitul poate provoca diferite schimbări de comportament. Astfel, studiile au subliniat că indivizii infectaţi sunt mai predispuşi la suicid şi cancerul la creier.

Cu toate acestea, parazitul preferă să trăiască în interiorul pisicilor şi a rozătoarelor. Toxoplasma gondii poate trăi în orice creatură cu sânge cald, însă preferă să trăiască în interiorul unei pisici, unde se poate înmulţi.

Pentru aceasta, parazitul preia controlul asupra minţii şobolanului-gazdă, făcându-l să fie atras sexual de mirosul urinei de pisică, în loc să considere înfricoşător acest miros. Această transformare creşte în mod considerabil şansele ca şobolanul să se apropie de o pisică, felina hrănindu-se cu el şi, totodată, cu parazitul.

T. gondii ajunge la oameni prin contactul cu fecalele animalelor infectate sau cu carnea tratată termic insuficient. Până de curând, era neclar mecanismul prin care acest parazit evită acţiunea sistemului imunitar şi reuşeşte să infecteze corpul uman. De aceea, o echipă de cercetători de la Institutul Karolinska din Suedia conduşi de Antonio Barragan au încercat să desluşească acest mister.

Studiile precedente au arătat că infecţiile cu T. gondii provoacă un anumit tip de celule imune să aibă un comportament neobişnuit. Aceste celule, cunoscute sub numele de celule dendritice, călătoresc nestigherit prin ţesuturile din corpul nostru. Atunci când o astfel de celulă întâlneşte un corp străin, îl incorporează şi îl procesează, transportând elementele acestuia la ganglionii limfatici, unde are loc atacul imunitar.

Atunci când sunt atacate de T. gondii, celulele dendritice încep să se deplaseze cu viteze foarte mari. Barragan şi colegii săi au lansat ipoteza că parazitul infectează aceste celule şi le foloseşte pentru a călători prin corpul uman, însă nu înţelegeau mecanismul prin care invadatorul reuşea acest lucru.

Infectând celule dendritice obţinute de la oameni şi de la şoareci, cercetătorii au descoperit că acestea produceau în mod subit un nivel sporit de GABA, un neurotransmiţător esenţial pentru funcţionarea celulelor cerebrale. GABA, totodată, face celulele dendritice să călătorească cu viteze mult mai mari.

„Faptul că toxoplasma face celulele din sistemul imunitar să secrete GABA este surprinzător şi totodată un mecanism foarte isteţ al acestui parazit”, a declarat Barragan.

Apoi, cercetătorii au infectat mai mulţi şoareci cu acest parazit şi au tratat câţiva dintre aceştia cu compuşi chimici care inhibă producţia de GABA. Oamenii de ştiinţă au observat că în rândul şoarecilor trataţi cu aceşti compuşi, nivelul parazitului în corp era de 2,8 ori mai mic decât la şoarecii netrataţi, ceea ce sugerează că, într-adevăr, Toxoplasma gondii foloseşte sistemul imunitar pe post de mijloc de transport în corpul victimelor.

Rezultatele cercetării sunt publicate în jurnalul ştiinţific PLOS Pathogens.

Arheologii au descoperit o gravură care sugerează că un alt mare templu a existat unde se află astăzi Partenonul
Un sistem fluvial uriaș de acum 40 de milioane de ani a fost descoperit sub gheața din Antarctica
Se pare că babuinii pot înțelege statisticile la fel ca oamenii
Dinozaurul Lokiceratops are cele mai impresionante coarne descoperite până acum
Prințul Faiq Bolkiah, cel mai bogat fotbalist din lume
Nils Bohlin, inventatorul centurii de siguranță. „Există un pic de Nils Bohlin în fiecare mașină”
Ceasul intern al corpului poate stimula tratamentele împotriva cancerului, spun oamenii de știință
Ce poți face ca oamenii să te placă mai mult? Folosește-ți mușchii feței!
Cine a inventat lentilele de contact?
Coliziunea epică dintre doi asteroizi gigantici, surprinsă cu Telescopul Webb
O nouă pandemie este inevitabilă, avertizează fostul consilier științific principal al Marii Britanii
Tensiunile continuă la granița dintre Coreea de Sud și de Nord
Rolul României în Al Doilea Război Mondial. Cum am pierdut Basarabia şi Bucovina
Cât costă un sejur de două nopți în weekendul de Rusalii?
Program „Străzi deschise” pentru weekendul 22 și 23 iunie: Ce anunță organizatorii?
Cum au celebrat solstițiul mii de oameni dezbrăcați complet în Tasmania?
Pană de curent masivă în Balcani! Ar fi de vină temperaturile foarte mari