Home » D:News » James Watson, descoperitorul ADN-ului, revoluţionează tot ceea ce se credea despre antioxidanţi

Marius Comper 01.21.2013
În această primăvară se împlinesc 60 de ani de la descoperirea ADN-ului de către James Watson şi Francis Crick. În această perioadă James Watson se dedică cercetării pe tema cancerului, iar de curând a publicat un nou studiu asupra rolului pe care oxidarea îl joacă în cazul cancerului avansat, despre care spune că este „unul dintre cele mai importante eforturi depuse de mine de la descoperirea ADN-ului până acum”.

Multe persoane consideră că antioxidanţii (substanţe care se găsesc în fructe, legume şi în suplimentele alimentare) sunt sănătoşi, pentru că distrug elementele care reacţionează la contactul cu oxigenul ce pot distruge ADN-ul şi proteinele.

Aceste molecule nu sunt întotdeauna dăunătoare. În lucrarea publicată în jurnalul Open Biology, Watson afirmă că sunt „o forţă pozitivă pentru viaţă”, pentru că joacă un rol important în apoptoză – procesul biologic în cadrul căruia celulele nesănătoase se sinucid.

Ipoteza lui Watson este că această distrugere oxidativă a celulelor canceroase reprezintă un mecanism important prin care pot fi combătute tumorile, atât în mod natural cât şi prin folosirea chimioterapiei. De aceea, consumul excesiv de antioxidanţi ar putea stimula cancerul să progreseze prin suprimarea oxidării.

Echilibrul dintre oxidanţi şi antioxidanţi este important pentru sănătate. Persoanele cu afecţiuni neurologice precum boala Parkinson prezintă mai puţine cazuri de cancer decât populaţia generală, explică Watson, deoarece sistemul lor oxidativ este activ. În cazul persoanelor predispuse la cancer, situaţia este exact invers.

„Metoda prin care eu doresc să tratez cancerul metastatic în fază finală, care acum este incurabil, este prin eliminarea selectivă a antioxidanţilor din celulele canceroase, menţinând în acelaşi timp activitatea lor în alte părţi ale corpului”, a declarat Watson.

Deşi are 84 de ani, Watson continuă să lucreze în cadrul laboratorului Cold Spring Harbor, pe care l-a condus pentru timp îndelungat. „Am început să studiez cancerul în anii ’50, fiind foarte posibil să lucrez în acest domeniu de mai mult timp decât oricine altcineva de pe Terra”, spune Watson.

În concluzie, Watson are un sfat pentru toate persoanele care se gândesc să consume suplimente cu antioxidanţi cu gândul că astfel elimină riscul de cancer: nu faceţi acest lucru.

Sursa: Financial Times