Veştile proaste despre starea naţiunii ne fac să mâncăm mai mult

24 01. 2013, 13:18

 

Cercetările au fost realizate la Universitatea din Miami, SUA, şi au arătat că persoanele care erau condiţionate subconştient cu ajutorul unor mesaje cu sensul „trăieşte prezentul, că nu ştii ce va fi mâine” aveau tendinţa de a consuma cu aproape 40% mai multă mâncare decât cei care receptaseră mesaje cu conţinut neutru.

Într-un alt experiment, voluntarii participanţi la studiu au receptat mesaje care indicau faptul că sunt vremuri grele, dar, când li s-a spus că mâncarea pe care o primiseră avea puţine calorii, au mâncat cu cca. 25% mai puţin.

Oamenii de ştiinţă au explicat că, atunci când credem că resursele de hrană sunt (sau vor fi) limitate, devenim interesaţi de hrană mai bogată în calorii.

Într-unul dintre experimente, voluntarilor li s-a spus că au fost invitaţi pentru a testa un nou tip de bomboane M&M. Voluntarii au fost împărţiiţi în două grupuri, fiecare grup primind un bol, cu bomboane. Unuia dintre grupuri i s-a spus că bomboanele conţineau un nou tip de ciocolată, cu conţinut mare de calorii, în vreme ce celui de-al doilea grup i s-a spus că dulciurile conţineau un tip de ciocolată cu conţinut caloric scăzut.

Însă, în realitate, nu exista absolut nicio diferenţă între bomboanele primite de cele două grupuri.

Participanţii au fost rugaţi să guste bomboanele şi să completeze un formular de evaluare a gustului acestora, dar, de fapt, cercetătorii au măsurat cât de mult mâncaseră voluntarii, dintre care unii fuseseră expuşi unor mesaje (scrise pe postere afişate în sală) cu conţinut neutru, iar alţii unor mesaje cu un sens legat de noţiunile de luptă şi dificultăţi.

Cei ce fuseseră condiţionaţi subconştient de mesajele despre luptă şi dificultăţi au mâncat cu aproape 70% mai mult din aşa-zisele bomboane cu conţinut mare de calorii. În schimb, cei expuşi la mesaje neutre nu au mâncat o cantitate semnficativ mai mare.

Specialiştii explică fenomenul prin faptul că, în momente de criză, avem tendinţa de a consuma alimente cu un conţinut caloric mai bogat, ca să ne simţim satisfăcuţi mai mult timp. Rezultatele cercetărilor au fost publicate în Psychological Science.

După cum afirmă Juliano Laran, asistent universitar la catedra de marketing la School of Business Administration din cadrul Universităţii din Miami, din cercetări rezultă clar că nu gustul alimentelor a determinat aceste reacţii, ci dorinţa de a acumula cât mai multe calorii.

Chiar şi ascultarea unor ştiri deprimante la radio sau TV poate avea acelaşi efect, a adăugat el. 

SUA se află, în acest moment, într-o perioadă de „convalescenţă” după etapa dificilă a campaniei prezidenţiale, plină de ştiri negative despre economia şubredă, violenţa legată de armele de foc, război, conflicte în sânul clasei politice etc.

Aceste noi cercetări arată că asemenea mesaje îi pot face pe oameni să caute hrană mai bogată caloric, din instinct de supravieţuire. Juliano Laran afirmă că ar fi înţelept ca aceia care urmăresc să ducă un mod de viaţă sănătos să mai renunţe la citirea şi ascultarea frecventă a ştirilor şi să fie atenţi la mesajele negative utilizate de specialiştii în marketing pentru a-şi vinde produsele.

În acelaşi timp, rezultatele acestor cercetări ar putea avea implicaţii în domeniul sănătăţii, al afacerilor companiilor ce promovează produse şi activităţi din sfera wellness şi în campaniile guvernamentale privind alimentaţia.

Sursa: Mail Online