Home » D:News » Planurile Rusiei pentru combaterea riscului unei ciocniri cu asteroizii: transmiţătoare pe Apophis şi arme nucleare

Marius Comper 03.13.2013
Oficialii ruşi au dezvăluit mai multe idei pentru a contracara ameninţarea reprezentată de potenţialul impact al unui asteroid cu Terra.

În Rusia, salvarea omenirii de asteroizi nu mai este o idee SF, ci o problemă politică reală, după ce peste 1.500 de persoane au fost rănite în urma unei explozii spectaculoase a unui meteorit ce a căzut în zona Munţilor Urali în luna februarie.

Impactul meteoritului deasupra atmosferei oraşului Celiabinsk a provocat temeri referitoare la posibilitatea ca un corp ceresc de mari dimensiuni să intre în atmosfera Pământului deasupra unei zone populate.

Şeful agenţiei spaţiale ruse, Vladimir Popovkin, a dezvăluit planurile organizaţiei în cadrul unei conferinţe speciale organizate de Sovietul Federaţiei Ruse, camera superioară a Parlamentului Rus. Popovkin a declarat că agenţia spaţială urmăreşte cu atenţie asteroidul Apophis, ce urmează să se apropie de Terra în 2036.

„Dorim să instalăm un transmiţător pe asteroidul Apophis pentru a putea calcula orbita sa exactă, ceea ce ne va permite să aflăm ce acţiuni trebuie să luăm cu privire la apropierea sa de planeta noastră în 2036”, a declarat Popovkin.

NASA a anunţat deja că specialiştii săi au calculat că nu există niciun risc ca Apophis să se ciocnească cu Terra.

Popovkin a declarat că un plan de combatere a ameninţărilor spaţiale ar putea fi elaborat până la finalul anului 2013, dar că primele măsuri concrete ale agenţiei ruse nu ar putea avea loc mai devreme de 2018-2020.

Oficialul rus nu a oferit detalii referitoare la costul programului, însă estimările neoficiale se ridică la 58 de miliarde de ruble (aproximativ 1,9 miliarde de dolari).

Un oficial din cadrul agenţiei nucleare Rosatom a declarat în cadrul aceleiaşi conferinţe că o armă nucleară concepută pentru a distruge un asteroid ar necesita o bombă cu o forţă de cel puţin o megatonă.

„Interceptarea unui asteroid cu un diametru mai mare de un kilometru ar necesita folosirea unui dispozitiv nuclear cu o putere mai mare de o megatonă”, a explicat Oleg Shubin, director adjunct al departamentului de experimente cu muniţii nucleare din cadrul Rosatom. „Aceasta este o sarcină ştiinţifică separată ce necesită rezolvare”, a adăugat Shubin.

Shubin a declarat că riscul unui impact cu un asteroid este redus, dar că acest lucru ar putea avea loc oricând. „În viitorul apropiat nu văd niciun alt pericol care să poată ducă la dezintegrarea civilizaţiei umane”, a concluzionat Shubin.