Home » D:News » Universul este mai bătrân şi mai ciudat decât credeam, arată un efort ştiinţific fără precedent

Publicat: 21.03.2013
Misiunea Planck desfăşurată de Agenţia Spaţială Europeană a prezentat astăzi primele concluzii. Printre acestea se numără faptul că Universul este ceva mai bătrân decât se credea până acum şi totodată mai ciudat.

Planck a fost lansată în 2009 pentru a cartografia microundele din fundalul universului, ce reprezintă o strălucire de la începutul Universului ce emană din toate direcţiile spaţiului dar care sunt invizibile pentru ochiul uman.

Noua hartă reprezintă cea mai precisă imagine a Universului aşa cum arăta el la început. Culorile diferită reprezintă diferenţele de temperatură ale gazului fierbinte care a umplut universul la început, la câteva sute de mii de ani după Big Bang, şi oferă indicii despre evenimentele ce au avut loc atunci când Universul avea vârsta de o fracţiune de secundă.

„Putem vedea seminţele din care a ieşit Universul”, a explicat Jean-Jacques Dordain, directorul general al Agenţiei Spaţiale Europene.

Iată principalele descoperiri pe care oamenii de ştiinţă le-au făcut graţie acestei cartografieri:

• Universul pare să aibă o vârstă de 13,81 miliarde de ani, fiind ceva mai bătrân decât se credea până acum
  • Universul conţine ceva mai multă materie decât se credea până acum. O nouă măsurătoare precisă efectuată cu ajutorul Plank arată că materia – printre care se numără atomii, stelele, galaxiile şi toate celelalte lucruri observabile direct – constituie aproximativ 4,9% din totalul energiei din univers. Materia neagră constituie 26,98% din univers, aceasta nefiind vizibilă, fiind percepută graţie influenţei sale gravitaţionale. Restul de 68.3% este sub forma energiei negre, un fenomen misterios despre care se crede că provoacă accelerarea expansiunii Universului.
  • Nu există dovezi care să ateste existenţa unor particule noi de materie obişnuită, cum ar fi tipuri noi de neutrini, lucru postulat de anumite teorii. Cea mai importantă consecinţă a noii hărţi a Universului este faptul că oferă noi dovezi care susţin teoria inflaţiei, care explică modul în care s-a format Universul. Dovezile care susţin această teorie s-au dovedit a fi tot mai numeroase după ce aceasta a fost enunţată de fizicianul Alan Guth la începutul anilor ’80. Teoria exista în numeroase forme, multe dintre acestea fiind eliminate mulţumită datelor obţinute de Planck.

„Principala concluzie este următoarea: cosmologia standard se potriveşte extrem de bine cu datele obţinute de Planck, cu o precizie extraordinar de mare”, a explicat George Efstathiou, profesor de astrofizică la Universitatea Cambridge şi membru al echipei de oameni de ştiinţă care au participat la proiectul Planck.

Efstathiou a subliniat că deşi Universul pare să se potrivească foarte bine modelului inflaţionar la scară mică, există nereguli în date la scară mai mare care ar putea deschide calea spre descoperirea unor fenomene noi.

Acest lucru sugerează ceva „puţin cam ciudat”, a spus Efstathiou, o cută cosmică care ar putea dezvălui dacă Universul nostru este unul din mai multe, sau dacă un alt Univers a existat înainte de Big Bang.

Planck va continua să acumuleze date până în luna septembrie. Datele suplimentare ce ar putea conţine dovezi ce atestă existenţa undelor gravitaţionale în universul timpuriu – o ţintă foarte importantă pentru fizicieni – ar putea fi dezvăluite în cursul acestui an.

Sursa: Globe and Mail, ESA