Home » D:News » Descoperire extraordinară despre plante: „Suntem uluiţi, ca oameni de ştiinţă, să descoperim acest lucru”

Marius Comper 06.23.2013
Plantele au capacitatea înnăscută de a face calcule matematice, arată un nou studiu, această abilitate permiţându-le să-şi gestioneze rezervele alimentare în timpul nopţii.

Oamenii de ştiinţă britanici declară că au fost „uluiţi” să descopere un calcul atât de sofisticat în biologie.

Modelele matematice arată că plantele calculează cantitatea de amidon consumată peste noapte cu ajutorul împărţirii, proces efectuat cu ajutorul substanţelor chimice din frunze. Descoperirea a fost făcută de cercetătorii de la John Innes Centre, iar rezultatul a fost publicat în jurnalul ştiinţific e-Life.

Păsările ar putea folosi o metodă similară pentru a-şi gestiona nivelul de ţesut adipos în timpul migraţiei.

Cercetătorii au studiat planta Arabidopsis, considerată o plantă-model pentru experimente.

Peste noapte, atunci când planta nu poate folosi energia de la soare pentru a converti dioxidul de carbon în zaharuri şi amidon, ea trebuie să-şi gestioneze rezervele de amidon pentru a se asigura că vor ajunge până la răsărit.

Experimentele efectuate de oamenii de ştiinţă de la John Innes Centre din Norwich au arătat că singura metodă prin care plantele îşi pot ajusta consumul de amidon la un nivel atât de precis este prin efectuarea unui calcul matematic – împărţirea.

„De fapt ele fac matematică într-un mod simplu, chimic. Este incredibil, am fost uimiţi ca oameni de ştiinţă să descoperim acest lucru”, a comentat profesorul Alison Smith, coordonatorul acestui studiu, pentru BBC.

„Este matematică elementară, ce-i drept, dar este vorba despre plante care efectuează calcule”, a subliniat profesorul.

Cercetătorii au folosit un model matematic pentru a studia modul în care o împărţire poate fi efectuată în cadrul unei plante. Noaptea, mecanisme din interiorul frunzei măsoară cantitatea de amidon stocat. Informaţia despre timp vine de la un „ceas intern”, similar ceasului intern prezent la oameni.

Oamenii de ştiinţă postulează că procesul este mediat de concentraţiile a două tipuri de molecule, A (pentru Amidon) şi T (pentru Timp).

Dacă moleculele A stimulează descopunerea amidonului, iar moleculele T previn ca acest lucru să aibă loc, atunci rata consumului de amidon este dată de raportul dintre moleculele S şi moleculele T — cu alte cuvinte, S împărţit la T.

„Este primul exemplu concret din biologie al unui asemenea calcul aritmetic sofisticat”, a comentat profesorul Martin Howard de la John Innes Centre.

Specialiştii cred că mecanisme similare ar putea exista în animale precum păsările, permiţându-le acestora să-şi gestioneze rezervele de ţesut adipos de-a lungul călătoriilor peste distanţe mari sau atunci când nu au mâncare în timp ce incubează ouăle.

Dr. Richard Buggs de la Queen Mary, University of London subliniază că „acest studiu nu demonstrează că plantele sunt inteligente, ci doar sugerează că ele au un mecanism proiectat să regleze automat cât de rapid consumă carbohidraţii în timpul nopţii. Plantele nu fac calcule matematice în mod voluntar cu un scop în minte, la fel cum facem noi”.