Home » D:News » O cameră de 150.000$ dezvăluie lucruri neştiute despre zborul păsărilor cu cele mai rapide aripi (VIDEO)

Marius Comper 07.05.2013
Pentru a proiecta şi crea un robot zburător mai bun, o echipă de cercetători de la Universitatea Stanford avea nevoie să perceapă lucruri pe care ochii umani nu le pot vedea, cum ar fi modul exact în care pluteşte o pasăre colibri. În acest scop, oamenii de ştiinţă au apelat la o cameră video Phantom, ce poate captura 3.300 de cadre pe secundă în rezoluţie mare şi până la 650.000 de cadre pe secundă într-o rezoluţie mai mică.

De ce au fost nevoiţi cercetătorii să apeleze la o cameră video ultra-high-speed? Pasărea-colibri din specia Calypte anna, observată adesea în campusul Universităţii Stanford, dă din aripi de aproximativ 50 de ori pe secundă, acţiune ce nu poate fi percepută de ochii noştri.

Calypte anna    Calypte anna

„Camera noastră filmează de 100 de ori mai repede decât rata de actualizare a ochiului uman. Putem filma o singură bătaie de aripă în 40 de cadre, ceea ce ne permite să vedem lucruri incredibile”, explică David Lentink, profesor de inginerie mecanică la Universitatea Stanford.

Folosind această cameră pentru a filma mai multe păsări în zbor, cercetătorii de la Stanford au descoperit câteva lucruri neştiute. Spre exemplu, păsările colibri par să efectueze în timpul zborului o „scuturare” foarte rapidă, similară celei efectuate de un câine care vrea să se usuce.

Acest fenomen nu a mai fost observat până acum şi ar putea fi de folos cercetătorilor care încearcă să conceapă roboţi zburători, care beneficiază acum de noi indicii ce arată modul în care natura gestionează problemele zborului.

Filmarea a confirmat că păsările colibri au cea mai rapidă scuturare a corpului dintre toate vertebratele care trăiesc pe Terra, reuşind să facă acest lucru de 55 de ori pe secundă, aproape de două ori mai rapid decât un şoarece.

Biomimetismul – numele dat fenomenului în care inginerii şi oamenii de ştiinţă se inspiră din natură – are o istorie lungă, iar în cazul roboţilor zburători acesta s-ar putea dovedi extrem de folositor. Roboţii cu aripi fixe au dificultăţi în a gestiona situaţiile dificile; spre exemplu, dacă veţi îndrepta un ventilator către un robot zburător, e foarte probabil să-l doborâţi. O pasăre, însă, este mult mai flexibilă şi poate face lucruri imposibile roboţilor, cum ar fi schimbarea unghiurilor şi direcţiei într-o clipită, ajustarea parametrilor de zbor în funcţie de vânt şi modificarea formei corpului pentru a încăpea în spaţii mici. Aşadar, pentru a concepe roboţi zburători mai buni, este nevoie să învăţăm de la păsări.

Surse: Stanford, PopSci