Home » D:News » Descoperire inedită făcută de NASA: Sistemul Solar are o coadă! (VIDEO)

Descoperire inedită făcută de NASA: Sistemul Solar are o coadă! (VIDEO)

Autor: Marius Comper 07.11.2013
Sistemul nostru solar, în care se află Terra şi celelalte şapte planete, este echivalentul propriei noastre curţi, din punct de vedere astronomic, însă asta nu înseamnă că nu mai ascunde surprize.

Cea mai nouă surpriză, anunţată de NASA, este aceea că întregul sistem solar este dotat cu o coadă imensă, despre care specialiştii estimează că măsoară 150 de miliarde de kilometri (de 1.000 de ori distanţa dintre Pământ şi Soare). Denumită „heliocoada”, structura este compusă din vânt solar – particule eliberate de Soare, dintre care unele călătoresc miliarde de kilometri pe lângă toate planetele şi scapă de câmpul magnetic ce înconjoară sistemul solar. Particulele nu sunt vizibile cu ochiul liber atunci când ajung la marginea câmpului magnetic. Cu toate acestea, cercetătorii suspectau că sistemul nostru solar este dotat cu o asemenea coadă ca urmare a altor cozi observate în jurul altor sisteme solare. Cu toate acestea, până acum heliocoada noastră nu fusese detectată.

Descoperirea a fost realizată mulţumită misiunii IBEX (Interstellar Boundary Explorer), o navetă lansată în 2008 şi care se găseşte pe orbita Pământului, de unde detectează particule. „Nu aveam niciun fel de date înainte de misiunea IBEX pentru a şti dacă există o coadă, cum arată şi cum se comportă particulele în acea regiune”, a comentat Dave Mc Comas, coordonatorul misiunii IBEX. După trei ani de observaţii, misiunea a reuşit să colecteze suficiente date despre particulele neutre ce revin în sistemul solar din coada sa pentru a permite oamenilor de ştiinţă să o identifice şi să-i cartografieze structura.

IBEX oferă detalii extraordinare despre coada sistemului nostru solar: pe lângă faptul că este imensă, coada pare să aibă şi o formă neobişnuită, de trifoi, cu patru „lobi” individuali de particule ce se răsucesc pe măsură ce sistemul solar se deplasează prin galaxie, ca urmare a presiunii uriaşe a câmpului magnetic. Oamenii de ştiinţă încă depun eforturi pentru a afla cât de lungă este coada, 150 de miliarde de kilometri find prima estimare. Rezutlatele studiului sunt publicate în The Astrophysical Journal.

Sursa: The Verge, NASA