Home » D:News » Ar fi posibilă călătoria în timp? Da, printr-o „gaură de vierme”, spune un astrofizician

Mihaela Stanescu 08.26.2013
Deşi conceptul de călătorie în timp pare specific creaţiilor SF, de fapt, în conformitate cu teoria generlaă a relativităţii a lui Einstein, teorie care explică în ce mod funcţionează gravitaţia în Univers, călătoria în timp ar fi posibilă. Iar o nouă teorie, propusă de un astrofizician, susţine că secretul reuşitei ar putea fi „găurile de vierme” – o misterioasă caracteristică a Universului, prezisă de fizica teoretică, dar a căror existenţă nu a fost încă dovedită.

A călători în viitor nu este deloc imposibil; de fapt, fizicienii chiar au reuşit să trimită într-un moment viitor din timp particule numite muoni, manipulând gravitaţia din jurul lor. Desigur, nu putem trimite oameni în viitor, dar, cel puţin, experimentul a  confirmat corectitudinea teoriei lui Einstein.

În ceea ce priveşte călătoria în trecut, ea este este încă şi mai puţin înţeleasă şi mulţi nu o consideră posibilă. Între specialişti se duce, în jurul acestei posibilităţi, o intensă luptă de idei.

Astrofizicianul Eric W. Davis, de la EarthTech International Institute for Advanced Studies, din Austin, SA, susţine că ar fi posibilă. Ceea ce ne trebuie, crede el, este o aşa-numită gaură de vierme, un „tunel” prin spaţiu-timp, a cărui existenţă este prezisă, de asemenea, de teoria relativităţii.

Însă existenţa găurilor de vierme nu a fost niciodată demonstrată şi, chiar dacă există, ele ar fi probabil atât de mici, încât nici vorbă să încapă prin ele o navă spaţială.

Totuşi, un articol al lui Davis, publicat în American Institute of Aeronautics and Astronautics, explorează chestiunea maşinilor timpului şi posibilitatea ca o gaură de vierme să fi utilizată ca un mijloc de călători înapoi în timp. Atât teoria relativităţii, cât şi fizica cuantică par să ofere soluţii matematice care să permită, teoretic, asemenea călătorii.

O gaură de vierme ar putea, de exemplu, permite unei nave spaţiale să călătorească dintr-un punct în altul mai rapid decât lumina, într-un fel; nava ar ajunge la destinaţie mai repede decît ar face-o rază de lumină, pentru că ar lua-o pe „scurtătura” reprezentată de gaura de vierme. Şi totuşi, astfel, vehiculul nu ar încălca regula care spune că nimic nu poate călători cu viteză mai mare decă a luminii, deoarece nava, în realitate, nu ar călători mai repede decât lumina, ci doar ar merge pe un „drum” mai scurt.

Teoretic, o gaură de vierme ar putea fi folosită pentru a traversa nu numai spaţiul,  ci şi timpul.

Totuşi, adaugă Davis în articolul său, transformarea unei găuri de vierme într-o maşină a timpului nu ar fi uşoară; chiar să creezi o gaură de vierme ar fi ceva extrem de dificil, iar odată creată, ar trebui ca unul dintre capetele ei sau ambele să fie accelerate prin timp până în poziţia dorită, conform teoriei generale a relativităţiii.

Alţi savanţi sunt însă de părere că o călătorie în trecut nu este posibilă în niciun fel de condiţii.

Robert Owen, un astrofizician care lucrează la Oberlin College din Ohio, SUA, consideră că legile fizicii, atunci când vor fi cu adevărat înţelese, vor arăta că nu este cu putinţă călătoria în timp, în trecut.

Pentru menţine o gaură de vierme îndeajuns de stabilă pentru a putea fi străbătută, ar fi nevoie de cantităţi mari de materie exotică, ea însăşi încă prea puţin înţeleasă. Această categore cuprinde, în mare, orice tip de materie care nu se comportă la fel cu materia barionică (particule înzestrată cu masă): materie cu masă negativă, materie neagră ş.a. În conformitate cu teoria generală a relativităţii, materia exotică nici nu poate exista; existenţa ei este însă permisă de teoria cuantică.

Ceea ce fizicienii numesc materie exotică a fost până acum observată doar în cantităţi foarte mici, câtuşi de puţin suficiente pentru a deschide o gaură de vierme. Or, pentru a obţine o gaură de vierme traversabilă, fizicienii ar trebui să fie în stare să genereze şi să manipuleze cantităţi mari de materie exotică.

Alţi oameni de ştiinţă, pe baza calculelor de mecanică cuantică, cred că încercarea de a transforna o gaură de vierme într-o maşină a timpului ar creea o reacţie specifică  (quantum back reaction), în care energia s-ar acumula până la un nivel atât de mare, încât ar distruge gaura de vierme chiar înainte ca această să poată fi folosită  ca maşină a timpului. Însă modelul matematic utilizat pentru a descrie această reacţie ia în calcul doar o singură dimensiune a spaţiu-timpului.

Una dintre problemele-cheie ale călătoriei în timp este faptul că fizicienii trebuie să-şi bazeze argumentele fie pe teoria relativităţii, fie pe teoria cuantică; or, ambele aceste modele sunt incomplete şi nu pot acoperi întreaga complexitate a ceea ce se petrece în Univers.

Înainte de a se gândi la posibilitatea călătoriei în timp, fizicienii ar trebui să găsească un mod de a împăca teoria generală a relativităţii şi teoria cuantică, unificându-le într-o teorie cuantică a gravitaţiei, care ar putea servi apoi ca bază pentru viitoarele studii asupra călătoriei în timp.

Israel a început testele cu un dirijabil uriaș care va avertiza asupra atacurilor cu rachetă
Cum să eviți un rezultat fals-pozitiv atunci când folosești un test rapid antigen pentru SARS-CoV-2
Împaratul care a adus grandoare Imperiului Roman
A fost anunțată data pentru a patra ediție a festivalului Neversea
Câți dintre utilizatorii rețelelor sociale și-au pierdut slujba din cauza postărilor
Inginerii proiectează un robot autonom care poate deschide ușile și poate găsi cea mai apropiată priză
Masa Tăcerii, una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale maestrului Constantin Brâncuși
O companie anunță că poate transforma deșeurile din plastic în petrol de calitate înaltă
Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine
Uimitor! Un nou medicament a vindecat paralizia unor șoareci cu leziuni ale măduvei spinării
Noi descoperiri remarcabile în orașul antic Aizanoi, din Turcia
Unity Software va cumpăra studioul de efecte speciale Weta Digital. La cât ajunge achiziția
Primul om din lume diagnosticat cu o afecţiune provocată de schimbările climatice
Orașul New York își ia adio de la unul dintre cele mai emblematice produse ale sale
Un mozaic galo-roman, de excepție, a fost găsit sub grajdul unui castel
Crima brutală care a inspirat serialul „Twin Peaks”, nerezolvată după mai bine de un secol
Explicația incredibilă oferită de Elizabeth Holmes, fondatoarea Theranos, pentru rezultatele eronate ale companiei
Târgul de Crăciun de la Sibiu se deschide în 26 noiembrie. Cum se va face accesul?