Home » D:News » Bacteriile din sistemul digestiv stabilesc riscul de îngrăşare. Iată ce trebuie să mănânci pentru a reduce riscul

Publicat: 30.08.2013
Bacteriile din sistemele digestive ale oamenilor – ce poartă numele colectiv de „microbiom” – par să stabilească dacă aceştia devin supraponderali sau obezi, iar o nouă cercetare oferă mai multe detalii despre modul în care se desfăşoară acest proces.

Rezultatele obţinute de o echipă internaţională de oameni de ştiinţă sugerează totodată că o dietă bogată în fibre ar putea duce la schimbarea compoziţiei microbiomului, făcând mai uşoară scăderea în greutate.

„Ştim că bacteriile din sistemul digestiv afectează sănătatea şi obezitatea, dar nu ştiam exact în ce manieră”, a comentat Dusko Ehrlich, co-autor al două nouă studii şi coordonator al proiectului International Human Microbiome Standards.

Cercetarea a descoperit că „persoanele care se îngrăşau cel mai mult nu aveau în sistemul digestiv anumite specii de bacterii, sau le aveau într-un nivel foarte redus. Această descoperire deschide noi căi ce permit dezvoltarea unor terapii bacteriene pentru a combate creşterea în greutate”, a comentat Ehrlich.

Experţii cred că intestinul, unde corpul procesează alimente, joacă un rol crucial în creşterea şi scăderea în greutate.

„Este binecunoscut acum că microbiomul joacă un rol important în starea noastră de sănătate, posibil la fel de important ca sistemul imunitar şi ca o alimentaţie sănătoasă”, a comentat Jeffrey Cirillo, profesor în cadrul departamentului de imunologie şi patogeneză microbiană de la Texas A&M Health Science Center. „Acest lucru înseamnă că dereglarea bacteriilor din sistemul digestiv prin folosirea antibioticelor sau prin consumarea unor alimente care ajută doar anumite tipuri de bacterii să se dezvolte pot avea efecte asupra întregului nostru corp”, explică Cirillo.

Un studiu publicat în luna martie a anului trecut în jurnalul Science Translational Medicine sugera că operaţiile de bypass gastric duceau la scăderea în greutate la şoareci deoarece schimbau compoziţia bacteriilor din intestin.

Într-unul din noile studii ce sunt publicate în ediţia din 29 august a jurnalului Nature, cercetătorii au analizat microbiomul a 169 de danezi obezi şi a 123 de danezi care nu erau obezi.

Bacteriile din intestinele persoanelor obeze prezentau un grad mai mic de diversitate decât cele ale persoanelor non-obeze şi aveau mai multe anomalii în ceea ce priveşte metabolismul. De asemenea, persoanele obeze care aveau surse mai puţin diverse de bacterii câştigau mai mult în greutate.

Nu este clar modul în care relaţionează bacteriile şi obezitatea, însă cercetarea sugerează că metabolismul bacteriilor este conectat cu metabolismul oamenilor în care trăiesc, spune Cirillo.

Descoperirea ar putea avea şi aplicaţii practice, spun cercetătorii.

„Studiul deschide calea spre un test simplu care ar putea spune oamenilor care este riscul de a dezvolta afecţiuni asociate obezităţii”, spune Ehrlich. Dacă sunt supuşi unui risc ridicat, ar putea fi cazul ca oamenii să efectueze anumite schimbări în dietă.

Într-un al doilea studiu, cercetătorii au monitorizat microbiomul a 49 de persoane supraponderale şi obeze care încercau să scadă în greutate cu diete care erau reduse în grăsimi şi în calorii, dar bogate în proteine şi în alimente cu multe fibre, cum ar fi legumele şi fructele. Dieta părea să schimbe compoziţia microbiomului participanţilor.

„Deşi aceste studii sunt relativ mici şi se află încă în faza de început, ele sugerează că gestionarea propriilor diete poate îmbunătăţi diversitatea florei bacteriene din intestine şi reduce riscul de a deveni obezi”, spune Cirillo. „Acest lucru nu înseamnă că schimbările în dietă vor fi eficiente în cazul tuturor oamenilor sau că vor putea preveni obezitatea indiferent de cantitatea totală de alimente consumate, însă vor putea oferi un ajutor”, a concluzionat cercetătorul.

Surse: HealthDay, AFP

Charles Richter, iniţiatorul celebrei scări de magnitudine Richter, a devenit seismolog dintr-o ”eroare”
Sfinxul şi Babele din Bucegi, câştigate definitiv de județul Dâmboviţa
Uraganul Ian a lăsat peste 2 milioane de americani fără energie electrică
SUA și națiunile aliate nu vor recunoaşte „niciodată” anexarea regiunilor ucrainene de către Rusia
George Washington: Generalul, președintele, omul politic, eroul
Originea vieții pe planetele similare Pământului, cât se poate de probabilă
Câinii pot mirosi stresul din transpirația și respirația oamenilor, arată un studiu
Orașele mayașe, contaminate cu mercur. Descoperirea tulburătoare făcută de arheologi
Suedia a descoperit a patra scurgere de gaz pe conductele Nord Stream
Elizabeth Taylor: 18 lucruri neștiute despre regina Hollywood-ului
Varujan Vosganian este invitat la podcastul ALTCEVA cu Adrian Artene
Test de cultură generală. Cine a fost al doilea președinte al SUA?
Dragoș Bucurenci este invitat la ,,Înapoi în viitor cu Andreea Perminova’’, vineri, 30 septembrie, de la ora 19:00
Impactul DART cu asteroidul Dimorphos, surprins de un mic satelit italian. Ce s-a văzut?
NATO avertizează Rusia: Utilizarea armelor nucleare va avea „consecinţe severe”
O reţea uriaşă de propagandă rusă care viza Europa, dezactivată de Facebook
Cum a ajuns populația Germaniei la cel mai ridicat nivel din istorie?
Iulia Haşdeu, copilul genial care putea să îl întreacă pe Eminescu. Legătura dintre tată şi fiică ce a sfidat paranormalul