Home » D:News » Forme de viaţă de acum 100.000 de ani au fost descoperite pentru prima dată în sedimentele unui lac subglacial

Publicat: 12.09.2013
O echipe de oameni de ştiinţă din Marea Britanie a descoperit forme de viaţă vechi de acum aproape 100.000 de ani într-un lac subglaciar.

În ultimele decenii, oamenii de ştiinţă au fost fascinaţi de gândul că ar putea găsi forme de viaţă extreme în apele reci şi întunecate aflate la kilometri sub calota glaciară din Antarctica.

Acum, oamenii de ştiinţă de la British Antarctic Survey (BAS) şi de la universităţile din Northumbria şi Edinburgh au început să analizeze marginile calotei glaciare în căutarea lacurilor subglaciare care acum (când gheaţa se topeşte din ce în ce mai mult) încep să fie expuse pentru prima dată de când au fost acoperite de gheaţă acum mai bine de 100.000 de ani.

În cele din urmă, oamenii de ştiinţă au ales lacul Hodgson din peninsula Antarctica care a fost acoperită de mai bine de 400 de metri de gheaţă la finalul ultimei Ere Glaciare, dar care acum este considerat a fi un lac subglacial în dezvoltare şi care mai este acoperit doar de un strat subţire de gheaţă, de aproximativ 3-4 metri.

Forând gheaţa, specialiştii au ajuns până la sedimentele de pe fundul lacului care are o adâncime de 93 de metri, o lăţime de 1.5 km şi o lungime tot de 1.5 km.

Specialiştii au estimat că mediul din lac este dur pentru orice formă de viaţă, dar straturile de noroi de pe fundul lacului au fost considerate un fel de capsulă a timpului care stoca ADN-ul microbilor care au trăit aici de-a lungul mileniului.

Când au analizat probele prelevate, oamenii de ştiinţă au constatat că la suprafaţă, existau organisme recente care au venit în lac de curând, însă când au analizat şi probele prelevate de la 3,2 metri adâncime au observat microbi care cel mai probabil datează de acum 100.000 de ani.

„Bogăţia de biomasă şi diversitate a fost surprinzătoare. Este pentru prima dată când am identificat microbi care trăiesc în sedimentele unui lac glacial şi care prosperă într-un mediu pe care noi îl considerăm prea extrem” a declarat coordonatorul cercetării, David Pearce.

„Faptul că aceste organisme au supravieţuit într-un mediu atât de aparte ar putea însemna că ele au dezvoltat căi unice de adaptare care ar putea duce la alte descoperiri interesante. Ne aflăm abia într-un stadiu incipient şi avem nevoie să cercetăm mai atent aceste forme de viaţă”

O parte din viaţa descoperită era reprezentată de ADN extras din fosile care a indicat că multe şi diferite tipuri de bacterii trăiesc în lac, inclusiv o gamă de extremofile, specii care adaptate la cele mai extreme medii. Acestea folosesc o varietate de metode chimice pentru a susţine viaţa atât cu oxigen, cât şi fără.

Oricum, multe dintre speciile de aici s-ar putea să nu fi fost descoperite până acum de oamenii de ştiinţă, care speră ca noile forme de viaţă să aducă detalii privitoare la modul în care viaţa ar putea supravieţui pe alte planete.

Sursa: BAS

Un singur încărcător pentru toate dispozitivele electronice până în 2024
Posibile întreruperi de electricitate în statele Uniunii Europene
Mâncatul târziu crește foamea, scade caloriile arse și modifică țesutul adipos
Napoleon Bonaparte: „Victoria aparține celor ce perseverează”
Asteroidul Ryugu ascunde dovezi neașteptate ale unui ocean în miniatură
Uraganele produc mai multă ploaie decât înainte, arată un studiu
Marius Tucă Show începe joi, 6 octombrie, de la ora 20.00, live pe gândul.ro
Marcus Aurelius și înțelepciunea atemporală. „Fericirea vieții tale depinde de calitatea gândurilor tale”
Volodimir Zelenski a exclus orice posibilitate de negocierie cu Vladimir Putin
Pablo Escobar, cel mai mare și mai bogat traficant de droguri
Cum poți să reduci consumul de energie electrică atunci când folosești mașina de spălat rufe
Putem suprima gândurile nedorite? Ar fi acest lucru benefic sau dăunător?
Premiul Nobel pentru Chimie 2022, acordat cercetătorilor Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless
Ridicarea de greutăți la bătrânețe are mai multe beneficii decât se credea până acum
Test de cultură generală. Ce înseamnă CPU?
Astronomii au descoperit noi dovezi ale apei lichide sub calota polară sudică a lui Marte
Vremea se încălzește din nou. Ce au anunțat meteorologii?
Elon Musk și Volodimir Zelenski s-au certat pe Twitter după ce miliardarul a spus că „victoria Ucrainei este puțin probabilă”