Home » D:News » A fost lansat în premieră „Sistemul naţional de gestiune şi monitorizare a speciilor de păsări din România”

10.03.2013
În data de miercuri 2 octombrie 2013 s-a lansat Sistemul naţional de gestiune şi monitorizare a speciilor de păsări din România în baza articolului 12 din cadrul Directivei Păsări a Uniunii Europene. Proiectul se adresează în special autorităţilor publice şi specialiştilor, dar vizează şi interesul publicului larg. Prin implementarea sa se speră îmbunătăţirea activităţii de management şi monitorizare a speciilor de păsări de interes european şi a habitatelor acestora conform Directivei Păsări adoptate în anul 1979 în Uniunea Europeană.
În cadrul conferinţei de lansare s-au discutat diverse probleme legate de adoptarea la nivelul României a acestui sistem conform cerinţelor Uniunii Europene. Una dintre marile probleme identificate constă în neconcordanţa dintre datele anterioare cu privire la prezenţa speciilor de păsări rare la nivel european, şi situaţia actuală a speciilor respective în rezervaţiile şi zonele protejate din ţara noastră.

Alt punct de discuţie a vizat influenţa negativă a activităţilor umane (defrişări ilegale, vânătoare, braconaj, activităţi turistice, poluare, construcţii ilegale, trafic cu specii rare) din ultimii ani, asupra siturilor de importanţă avifaunistică.

Păsările de importanţă comunitară sunt ocrotite la nivel legal în România printr-un număr de 148 situri de protecţie avifaunistică în cadrul reţelei europene transfrontaliere Natura 2000.

Confrom tuturor studiilor de profil şi informaţiilor din teren, dezvoltarea economică haotică, activităţile turistice care nu ţin seama de specifiul unei rezervaţii de protecţie a speciilor rare, precum şi vânătoarea au avut deja un impact negativ asupra unor specii importante, precum cormoranul pitic, egreta mică, şoimul dunărean, acvila de câmp, pelicanul creţ sau acvila de munte.

În acest context, proiectul este deosebit de necesar pentru cunoaşterea stării actuale a populaţiilor de păsări sălbatice şi pentru îmbunătăţirea şi eficientizarea activităţilor de management, monitorizare, conservare şi pentru centralizarea informaţiilor la nivel naţional.

În urma activităţilor de monitorizare vor rezulta: o bază de date, hărţi cu distribuţia speciilor depăsări, măsuri de conservare pentru speciile aflate în declin, precum şi primul raport naţional pe Directiva Păsări.

La definitivarea acestui studiu de mare anvergură se vor lansa două publicaţii în cadrul proiectului: Atlasul păsărilor de interes comunitar din România (lucrare grafică şi editorială care va conţine descrierea fiecărei specii de păsări de interes comunitar, hărţi , fotografii, un dvd cu sunetele păsărilor cântătoare) şi Tool-kit-ul pentru monitorizarea speciilor de păsări de interes comunitar (care va cuprinde „Ghidul standard de monitorizare”).