Home » D:News » Moment crucial în cercetarea medicală: boala Alzheimer ar putea fi oprită din evoluţie?

Autor: Mihaela Stanescu 10.10.2013
O reuşită a cercetătorilor britanici sugerează că moartea celulelor nervoase ar putea fi împiedicată prin administrarea unui medicament. Acest studiu deschide calea şi spre obţinerea de noi medicamente pentru tratarea altor afecţiuni ale creierului, precum boala Parkinson şi boala neuronului motor.

Lucrările sunt încă la început, dar rezultatele sunt încurajatoare: ele constituie prima dovadă că utilizarea unui medicament împiedică neuronii afectaţi de o boală neurodegenerativă să moară.

Profesorul Roger Morris, de la King’s College London, a declarat: Aceste descoperiri, bănuiesc, vor fi considerate de istorie drept un punct de cotitură în identificarea de medicamente pentru a controla şi preveni boala Alzheimer.

În această maladie, în creier se acumulează proteine anormale, ale căror molecule au o configuraţie spaţială diferită de cea a proteinelor sănătoase. În majoritatea studiilor de până acum, oamenii de ştiinţă au încercat să descopere medicamente care să descompună proteinele toxice şi să le elimine din creier, însă cel mai recent studiu, finanţat de Medical Research Council din Marea Britanie, a abordat problema în mod diferit.

În loc de a încerca să debaraseze creierul de proteinele anormale, cercetătorii au studiat modul în care aceste proteine afectează neuronii. Cercetările pe şoareci de laborator au arătat că proteinele cu configuraţie anormală nu omoară celulele nervoase în mod direct. Neuronii mor din cauza unor încercări nepotrivite a se proteja – ei încetează să mai fabrice noi proteine, inclusiv unele esenţiale pentru supravieţuirea lor.

Cercetătorii au arătat că este posibil să se administreze şoarecilor un medicament care să declanşeze din nou producţia de proteine şi oprească astfel distrugerea celulelor nervoase. Rezultalele sunt prezentate în jurnalul Science Translational Medicine.

Şoarecii trataţi nu au prezentat niciun fel de simptome, în vreme ce şoarecii netrataţi au început să aibă probleme de memorie, dificultăţi motorii şi, în cele din urmă, au murit.

Testele au fost făcute pe o proteină cu configuraţie spaţială anormală, denumită prion, care provoacă boala numită scrapie, o boală neurodegenerativă fatală ce afectează sistemul nervos al caprelor şi oilor.

Dar se consideră că un proces foarte asemănător ar sta  şi la originea altor boli ale creierului, precum maladia Alzheimer, boala neuronului motor şi boala Parkinson.

Totuşi, medicamentul testat are efecte secundare puternice şi vor mai trece cel puţin 10 ani până când tratamentul să poată fi încercat pe oameni.

Unii specialişti cred că, deoarece acest gen de terapie ţinteşte un mecanism implicat în mai multe boli neurodegenerative, ar fi posibil ca un singur medicament să poată trata mai multe boli de acest tip. Rămâne totuşi de văzut dacă rezultatele observate la animale se vor dovedi valabile şi pentru om.

Traderii spun că Bitcoin ar putea ajunge la 74.000 de dolari. Ce formulă au folosit