Home » D:News » Cercetătorii au aflat de ce un analgezic foarte popular nu dă rezultate în cazul a milioane de oameni

Publicat: 02.01.2014
Codeina, considerată a fi unul dintre cele mai utilizate analgezice din lume, este folosită pentru ameliorarea durerilor, însă acest medicament nu dă rezultate în cazul a milioane de oameni din cauza unor variaţii genetice, informează dailymail.co.uk.

Enzimele se formează în ficat şi controlează viteza reacţiilor chimice din organismul uman. Astfel, enzimele ajută la descompunerea medicamentelor, în aşa măsură încât organsimul uman să le poată folosi. Experţii în metabolizarea medicamentelor de la Imperial College din Londra au descoperit că unele variaţii genetice pot afecta anumite enzime, crescând sau micşorând nivelul reacţiilor chimice. De exemplu, o enzimă denumită CYP2D6 descompune codeina în morfină, pentru ameliorarea durerilor.

Codeina, care este recomandată pentru durerile uşoare şi moderate, este un medicament ieftin, frecvent prescris şi este utilizat la scară largă. De asemenea, codeina este un antitusiv eficient, folosit în multe medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală, precum şi un bun remediu pentru tratarea răcelii.

Problema este că circa 7-10% din oameni sunt purtători ai unei variaţii genetice care se traduce prin producerea unei cantităţi insuficiente de enzime CYP2D6 pentru a obţine o ameliorare a durerii în cazul administrării codeinei.

Dar aceasta nu este singura problemă cu această enzimă specială. Există şi mulţi oameni care produc prea multe enzime CYP2D6, motiv pentru care codeina este descompusă prea repede în corpul lor.

Există foarte mulţi pacienţi care iau codeină în speranţa că, la un moment dat, va funcţiona şi durerea va fi ameliorată, însă de multe ori nu se obţin decât efecte adverse, cum ar fi constipaţia, şi niciun beneficiu pentru înlăturarea durerii, spun specialiştii.

Cu toate acestea, există alternative, inclusiv paracetamolul, ibuprofenul, diclofenacul şi alte medicamente antiinflamatoare. De asemenea, exerciţiile pot ajuta la ameliorarea durerii, în special în cazul pacienţilor care suferă de artrită.

Codeina nu este singurul medicament metabolizat de CYP2D6. Mai sunt alte 25 de astfel de medicamente, printre care se numără unele antidepresive, precum şi unele medicamente antipsihotice folosite pentru tratarea bolilor psihice.

De asemenea, medicamentele betablocante prescrise pentru hipertensiune arterială şi tamoxifenul – medicament pentru tratamentul cancerului la sân – fac parte din această categorie.