Home » D:News » Putem mânca alimentele scăpate pe jos preţ de câteva secunde? Ştiinţa oferă, în sfârşit, un răspuns

Autor: Marius Comper 03.11.2014
"Regula celor 5 secunde" există cu adevărat şi poate fi aplicată, întrucât alimentele scăpate pe jos pot fi mâncate fără riscuri deosebite pentru sănătate, mai ales dacă este vorba de felii de pâine prăjită, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea Aston din Marea Britanie.

Mai mulţi experţi în microbiologie au dorit să testeze „regula celor 5 secunde” şi să vadă dacă această teorie se aplică tuturor alimentelor scăpate pe jos, potrivit dailymail.co.uk.

În mod surprinzător, cercetătorii au descoperit că este mai puţin probabil ca bacteriile să se lipească de alimentele scăpate pe suprafeţe mochetate şi că alimentele umede, precum pastele şi dulciurile, sunt acelea în cazul cărora se aplică cel mai bine „regula celor 5 secunde”.

Studiul a fost realizat de studenţii din ultimul an de la Facultatea de Biologie de la Universitatea Aston, coordonaţi de profesorul Anthony C. Hilton.

Ei au monitorizat transferul unei bacterii comune – Escherichia coli (E. coli) – şi al bacteriei Staphylococcus aureus (S. aureus) de la suprafeţe de interior (mochetate, laminate şi acoperite cu gresie) pe diverse tipuri de produse alimentare.

Alimentele testate au inclus bucăţi de pâine prăjită, paste, biscuiţi şi dulciuri lipicioase, care au fost lăsate pe podea între trei şi 30 de secunde.

Studiul a confirmat faptul că timpul este un factor semnificativ pentru transferul bacteriilor de pe podea pe alimente, însă tipul pardoselei este factorul decisiv.

Suprafeţele carpetate sunt acelea care permit cel mai puţin transferul de bacterii, în orice perioadă de timp – a fost cazul pentru toate cele patru tipuri de produse alimentare testate.

Pâinea prăjită este alimentul care prezintă cel mai mic risc de a „aduna” bacterii de pe orice tip de suprafeţe, însă doar dacă este uscată. Pâinea prăjită cu unt sau dulceaţă creşte riscul de a atrage microbi. Alimentele umede, precum pastele şi dulciurile, pot fi ridicate de pe jos într-un interval de 5 secunde fără să contracteze bacterii – însă, dincolo de această perioadă, riscul de infectare creşte considerabil.

Suprafeţele laminate şi cele acoperite cu gresie sunt cele mai „rele” tipuri de pardosele, întrucât transferă cele mai multe bacterii pe alimente.

Cercetătorii de la Universitatea Aston au făcut un alt studiu pentru a identifica numărul persoanelor care respectă „regula celor 5 secunde”. Rezultatele au arătat că 87% dintre persoanele intervievate au spus că ar mânca alimente scăpate pe jos sau că au făcut deja acest lucru în trecut.

Mai mult de jumătate (55%) erau femei şi 81% dintre ele au spus că respectă „regula celor 5 secunde”.

Japonezul care deține singura diplomă de master în Studii Ninja din lume