Home » D:News » Ciudăţeniile particulelor: savanţii de la CERN au descoperit ceva care nu se potriveşte cu nicio teorie existentă

Mihaela Stanescu 04.10.2014
Specialiştii care lucrează în cadrul proiectului Large Hadron Collider beauty (LHCb) au confirmat existenţa unei categorii noi de particule – hadroni exotici – care nu se încadrează în modelul teoretic tradiţional elaborat pentru această clasă de particule.

Hadronii sunt particule subatomice asociate cu forţa nucleară tare – interacţiunea care asigură integritatea protonilor şi a neutronilor şi leagă între ele aceste particule în nucleele atomilor.

Fizicienii au elaborat încă din anii 1960 un model teoretic – confirmat de atunci de numeroase experimente -, conform căruia hadronii sunt alcătuiţi din quarci şi anti-quarci, care le determină proprietăţile.

Hadronii din subclasa mezonilor sunt alcătuiţi din  perechi quarc/anti-quarc, iar hadronii din clasa barionilor (protoni, neutroni) sunt alcătuiţi din câte 3 quarci.

Însă, mai recent, fizicienii au descoperit şi alte particule, care nu se încadrează în acest model teoretic de structură a hadronilor – modelul quarcilor.

Recent, specialiştii din proiectul LHCb au raportat observaţii clare asupra unei particule exotice, denumită Z(4430), un hadron care nu se potriveşte cu modelul quarcilor.

Prima dovadă a existenţei particulei Z(4430) a fost publicată în 2008, de specialiştii care lucrează în cadrul Belle Collaboration, un proiect internaţional la care participă peste 400 de oameni de ştiinţă şi ale cărui experimente se desfăşoară la acceleratorul KEKB din Japonia. Ulterior, savanţii din cadrul aceluiaşi proiect au confirmat existenţa particulei Z(4430) cu o certitudine de  5.2 sigma pe scara folosită de specialiştii în fizica particuleleor pentru a descrie gradul de certitudine a unui rezultat.

Totuşi, era nevoie de un grad mai mare de certitudine pentru ca oamenii de ştiinţă să poată deduce cu siguranţă, din rezultatele măsurătorilor, că este vorba cu adevărat de o particulă şi nu unele caracteristici deosebite ale datelor, care să poată fi interpretate eronat.

Acum, LHCb a raportat rezultatele unei măsurători şi mai detaliate, ce confirmă fără dubiu faptul că Z(4430) este într-adevăr o particulă, de un tip deosebit – un hadron exotic.

De data aceasta, gradul de certitudine este „copleşitor, de cel puţin 13,9 sigma, ceea ce confirmă existenţa acestei stări a materiei”, a spus purtătorul de cuvânt al LHCb, Pierluigi Campana.

Sursa: CERN