Home » D:News » Cum să scoţi aur dintr-un telefon mobil: o biotehnologie revoluţionară va folosi în acest scop ciupercile

Autor: Mihaela Stanescu 04.18.2014
În 100.000 de telefoane mobile, se estimează că ar exista 2,4 kg de aur, peste 900 kg de cupru, 25 kg de argint şi alte metale preţioase. Există tehnologii speciale de recuperare a acestor metale, dar ele presupun utilizarea unor substanţe foarte toxice. Metoda alternativă, cercetată în prezent de oamenii de ştiinţă finlandezi şi bazată pe ciuperci este mai puţin dăunătoare pentru mediu şi mult mai eficientă.

Recuperarea metalelor preţioase, precum aurul, din telefoanele mobile aruncate este profitabilă, dar „murdară”: la ora actuală, ea foloseşte substanţe toxice precum acid sulfuric şi cianuri, pentru a dizolva aurul.

Oamenii de ştiinţă finlandezi de la VTT Technical Research Centre au imaginat o altă metodă: telefoanele mobile sunt zdrobite şi măcinate până la obţinerea unei pulberi fine, care este apoi trecută prin filtre speciale, făcute din miceliu (acea parte a ciupercilor care trăieşte în substrat), miceliul folosit fiind modificat chimic pentru a atrage aurul.

Cercetătorii spun că, astfel, pot recupera 80% din aurul prezent în telefoane, comparativ cu doar 10-20%, cât se recuperează prin metodele convenţionale actuale.

Modificarea specifică a miceliului ar permite, de asemenea, folosirea acestei metode şi pentru recuperarea altor metale preţioase din deşeurile electronice.

Este un aspect al unei viziuni tehnlogice mai largi, numită micoremediere, ce presupune utilizarea ciupercilor din diverse specii pentru curăţarea mediului de poluanţi; de pildă, ciupercile pot absorbi substanţele petroliere din ape sau pot absorbi metale grele din sol.

Sursa: Gizmodo