Home » D:News » Medicamente noi pot fi descoperite unde nu te aştepţi: de unde ar putea veni următoarea generaţie de tratamente anti-HIV?

Publicat: 08.05.2014
Sosul de soia – folosit tradiţional drept condiment în bucătăria asiatică – conţine un compus cu efect antiviral puternic, care ar putea fi utilizat, într-o zi, ca trartement împotrova HIV, au descoperit cercetătorii de la Universitatea din Missouri, SUA.

În 2001, cercetătorii din cadrul companiei japoneze Yamasa Corp., producătoare de sos de soia, au descoperit un compus numit EFdA (4′-etinil-2-fluoro-2′-deoxiadenozină) care era foarte asemănător ca structură cu un medicament antiviral folosit în prezent în tratarea infecţiei cu HIV şi a SIDA.

EfdA ar putea fi chiar mai eficient decât medicamentul tenofovir, care reduce numărul particulelor virale HIV din organism. Persoanele infectate cu HIV care iau tenofovir dezvoltă, de obicei, o rezistenţă la acest compus şi trebuie să recurgă ulterior la alte medicamente, mai puternice.

Atât tenofovirul, cât şi EfdA aparţin unei clase de compuşi numiţi NRTI (inhibitori nucleozidici ai revers-transcriptazei), care împiedică virusul HIV să se reproducă în celulele corpului.

Cercetătorii de la Universitatea din Missouri au început să studieze activitatea EfdA şi au descoperit că moleculele de EfdA nu sunt degradate în ficat şi rinichi atât de rapid ca tenofovirul şi sunt mai uşor activate în celule; din aceste motive, eficienţa EfdA ar putea fi superioară celei a tenofovirului, probabilitatea apariţiei rezistenţei la EfdA fiind mai mică.

EFdA a fost testată pe maimuţe infectate cu un virus foarte asemănător cu HIV, iar animalele şi-au revenit spectaculos, nivelul virusului scăzând până la niveluri nedetectabile.

În prezent, compusul descoperit este testat, într-un studiu mai amplu, de firma Merck & Co. pentru a i se evalua capacitatea de a a distruge HIV.

Sursa:  Live Science