Home » D:News » Ce legătură surprinzătoare există între alimentaţie şi tulburările mentale?

Ce legătură surprinzătoare există între alimentaţie şi tulburările mentale?

Autor: Mihaela Stanescu 05.16.2014
Ce legătură surprinzătoare există între alimentaţie şi tulburările mentale?
Alimentaţia bogată în zahăr, făină albă, mezeluri şi late alimente înalt procesate duce la creşterea riscului de diabet tip 2, cancer şi boli cardiace; aceste corelaţii erau deja bine cunoscute cercetătorilor şi, în măsură tot mai mare, şi publicului. Dar acum, cercetătorii au descoperit că această alimentaţie nesănătoasă este asociată şi cu o incidenţă crescută a unor boli mentale.

Conform unei declaraţii surprinzătoare a specialiştilor de la National Institute of Mental Health, din SUA, aproximativ un sfert dintre americani „suferă de o formă diagnosticabilă de tulburare mentală, în cursul oricărui an studiat ”, iar noi cercetări sugerează că alimentaţia ar putea juca un rol important în apariţia acestor probleme.

Legătura dintre alimentaţie şi tulburările mentale este un domeniu de cercetare nou, dar studiile arată că există asocieri grăitoare între cele două elemente.

Rezultale indică faptul că un consum de alimente neprocesate industrial şi gătite sănătos – fructe, legume, peşte, carne, cereale integrale – este asociat cu o incidenţă mai mică a probemelor de sănătate mentală, în vreme ce alimentaţia bogată în „junk food” (alimente înalt procesate, prăjeli, zahăr, cereale rafinate) este corelată cu o incidenţă mai mare a acestor probleme.

Deşi, până în prezent, vorbim despre o corelaţie şi nu despre o relaţie cauză-efect clar demonstrată, corelaţia este prea puternică pentru a fi ignorată.

Una dintre direcţiile de cercetare este aşa-numita conexiune creier-intestin, care ar avea un rol în apariţia tulburărilor mentale. Elementul principal ar fi reprezentat de microorganismele care trăiesc în intestin (microbiomul intestinal), compus din bacterii „bune” şi bacterii dăunătoare, pe care însă dezvoltarea corespunzătoare a bacteriilor bune le ţine sub control.

Oamenii de ştiinţă cred că acest microbiom intestinal ar influenţa considerabil funcţionarea creierului şi ar avea astfel un rol esenţial în sănătatea fizică şi mentală.

Alimentaţia nesănătoasă stimulează înmulţirea microorganismelor dăunătoare din microbiom, tulburând echilibrul acestuia, ceea ce duce – după cum au arătat studiile pe animale de laborator – la modificări în biochimia creierului, influenţând  starea de spirit şi comportamentul şi putând duce la apariţia anxietăţii şi a depresiei.

Deşii studiile pe oameni sunt abia la început, există deja dovezi care arată că trecerea de la o alimentaţie de tip „junk food” la una sănătoasă poate atenua simptomele unor tulburări mentale.

Sursa: Fox News