Home » D:News » Insula de sticlă: ce au descoperit oamenii de ştiinţă despre trecutul unei mici insule – azi „oaza de linişte” a unor celebrităţi?

Autor: Mihaela Stanescu 05.24.2014
Pantelleria, o mică insulă din Marea Mediterană, destul de puţin cunoscută, dar apreciată de câteva celebrităţi din lumea filmului şi a muzicii – Madonna, Sting, Julia Roberts, Sharon Stone – a avut un trecut geologic dramatic: cândva, erupţii vulcanice violente au acoperit-o în întregime cu un strat de sticlă verde.

Trecutul violent al insulei vulcanice a fost studiat recent de o echipă de geologi de la Universitatea din Leicester, Marea Britanie.

Ei au stabilit că, acum 45.000 de ani, în urma unor erupţii de mare intensitate, un „nor” de gaze şi praf, extrem de fierbinţi, a acoperit insula, scurgându-se dinspre conul vulcanic în toate direcţiile. Fragmentele de rocă incandescentă din acest amestec s-au lipit pur şi simplu de suprafaţa insulei, formând un strat de sticlă topită. Sticla a început să se scurgă apoi pe versanţi, la fel ca lava, în cele din urmă acoperind în întregime insula şi distrugând orice urmă de viaţă.

Pantelleria a fost ulterior recolonizată de forme de viaţă diverse, dar urmele stratului de sticlă verde încă se mai pot vedea pe stânci, când te apropii de insulă cu o ambarcaţiune, spun cercetătorii.

Studiul lor, publicat în jurnalul Geology, poate ajuta la înţelegerea unor fenomene geologice de diferite tipuri, din alte părţi ale lumii.