Home » D:News » Experiment reuşit: avioane pilotate doar cu puterea gândului! (VIDEO)

Experiment reuşit: avioane pilotate doar cu puterea gândului! (VIDEO)

Publicat: 29.05.2014
Oamenii de ştiinţă din Germania au demonstrat că e posibil: şapte piloţi – dintre care unii nu aveau experienţă de zbor - au reuşit să manevreze avioanele numai cu puterea minţii, „cu o precizie uimitoare” spun cercetătorii.

Într-un simulator de zbor, unii dintre piloţi au reuşit să realizeze manevrele premergătoare aterizării şi apropierea corectă de pistă în condiţii de vizibilitate slabă, iar unul a reuşit chiar să aterizeze la câţiva metri de linia de pe mijlocul pistei, controlând comenzile numai cu puterea minţii.

Piloţii erau echipaţi cu căşti dotate cu câteva zeci de electrozi de electroencefalografie (EEG); aceştia captau semnalele emise de creier, iar un algoritm special proiectat transforma aceste semnale în comenzi transmise computerelor de bord.

Piloţii s-au descurcat suficient de bine la testele de simulare a zborului pentru a îndeplini unele dintre criterii necesare obţiinerii brevetului de pilot.

Experimentele au fost realizate de cercetători de la Universităţile Tehnice din München şi Berlin, în cadrul proiectului Brainflight, finanţat de Uniunea Europeană.

Cercetătorii spun că pilotarea avionul cu ajutorul minţii reduce cantitatea de muncă depusă de piloţi şi măreşte astfel siguranţa zborului.

Una dintre problemele sistemului este lipsa feedback-ului: când manevrele sunt executate manual, piloţii simt rezistenţa la mişcare a avionului şi îşi ajustează intensitatea acţiunilor în consecinţă.

În cazul controlului mintal, un astfel de feedback lipseşte; cercetătorii speră însă să găsească metode alternative pentru a simula acest proces.