Home » D:News » Câte specii de dinozauri mai trăiesc azi pe Pământ? Răspunsul unui cercetător vă va surprinde

Mihaela Stanescu 05.31.2014
La întrebarea „Câte specii de dinozaurii trăiesc azi pe planetă?”, paleontologul Robert Benson de la Universitatea Oxford răspunde: „Aproximativ 10.000… sub formă de păsări.” Luând ca bază ideea că păsările sunt urmaşele dinozaurilor - idee acceptată azi de majoritatea specialiştilor în domeniu - un nou studiu oferă informaţii surprinzătoare despre evoluţia acestui grup de animale. Cheia supravieţuirii lor? Reducerea dimensiunilor corpului.

Ideea că păsările descind din dinozauri – şi că ar fi aşa de asemănătoare cu dinozaurii cu pene care le-au precedat încât şi ele sunt, practic, tot nişte dinozauri – datează deja de mai multe decenii şi a devenit tot mai larg acceptată de comunitatea paleontologilor.

Studiul publicat în Plos Biology  clarifică drumul evolutiv al dinozaurilor şi al descendenţilor lor actuali, păsările, elementul de noutate fiind corelaţia dintre şansele de supravieţuire după extincţia în masă de acum 65 de milioane de ani şi mărimea corpului.

Ceea ce a permis urmaşilor dinozaurilor să supravieţuiască a fost reducerea dimensiunilor corpului, cred autorii studiului.

Cercetătorii au estimat greutatea corpului la 426 de specii de dinozauri (pe baza grosimii oaselor membrelor) şi au constatat că evoluţia, iniţial rapidă, a taliei dinozaurilor s-a încetinit continuu, după apariţia lor, cu excepţia grupului care a dat naştere păsărilor.

Dinozaurii de talie mare, care aveau nevoie de resurse uriaşe de hrană, au avut de suferit cel mai mult în urma impactului devastator de acum 65 de milioane de ani, în vreme ce formele de talie mai mică şi care aveau nevoie de cantităţi mici de hrană s-au descurcat mai uşor.

În linia evolutivă care a adus la apariţia păsărilor, evoluţia nu şi-a încetinit ritmul; aceste forme de viaţă au continuat să găsească şi să exploateze noi nişe ecologice. Acest fenomen ar putea explica extraordinara diversitate ecologică a păsărilor, de la păsările mari, nezburătoare, până la micile specii migratoare care zboară mii de milometri în fiecare an.

Sursa: Fox News