Home » D:News » Cum arătau de fapt dinozaurii? Noi descoperiri sugerează că „Jurassic Park” ar trebui revizuit

Autor: Mihaela Stanescu 07.26.2014
După o lungă perioadă în care numeroase specii de dinozauri au fost imaginate ca fiind acoperite cu o piele solzoasă, descoperirea în Siberia a unei noi specii de dinozaur erbivor sugerează că, în lumea acestor creaturi, penele ar fi fost mult mai comune decât se credea. E posibil ca marea majoritate a dinozaurilor să fi avut pene, cred autorii unui nou studiu.

Sute de fosile descoperite în Siberia, aparţinând unei specii şi unui gen nou de dinozauri, denumit  Kulindadromeus zabaikalicus, indică faptul că această specie avea atât pene, cât şi solzi.

Urmele solzilor şi ale penelor s-au păstrat foarte bine, iar cercetătorii au descoperit sute de schelete ale acestei specii, aşa că au avut la dispoziţie un material de studiu foarte bogat.

Este pentru prima dată când se descoperă existenţa penelor la o specie de dinozaur îndepărtată de spiţa păsărilor. Majoritatea paleontologilor sunt de acord că păsările descind din dinozauri; începând din anii 1990, în China au fost descoperite fosile ale unor dinozauri cu pene din aproximativ 20 de grupuri diferite, toate făcând însă parte din aceeaşi categorie, al theropodelor, dinozauri carnivori din care s-au desprins, mai târziu, păsările. Dintre theropode au făcut parte, printre alţii, T. rex şi Velociraptor. De altfel, unii cercetători cred că şi T. rex ar fi avut pene, făcându-l să arate altfel decât în reconstituirile cu care ne-am obişnuit, inclusiv cea din Jurassic Park.

Noua specie Kulindadromeus zabaikalicus, care a trăit acum 160 de milioane de ani, în a doua jumătate a Jurasicului, aparţinea nu theropodelor, ci unui alt grup – dinozauri erbivori numiţi ornitischieni.

Kulindadromeus zabaikalicus era un dinozaur de mici dimensiuni – 1,5 m lungime – biped, cu picioare lungi şi subţiri şi cu membre anterioare foarte scurte.  Animalul avea, pe membre, pene filamentoase. Întrucât nu putea zbura, cercetătorii au presupus că aceste pene serveau altor scopuri – probabil izolarea termică. Dar aceste animale aveau şi pene cu structură mai complexă, care ar fi putut fi folosite pentru atragerea partenerilor de împerechere. Kulindadromeus zabaikalicus avea şi o coadă lungă, acoperită cu solzi.

Descoperirea penelor la un  dinozaur care nu este înrudit îndeaproape cu păsările sugerează că majoritatea dinozaurilor ar fi avut pene, pe care le foloseau iniţial pentru izolarea corpului şi pentru atragerea partenerilor, abia mai târziu dezvoltându-se capacitatea de a folosi penele pentru zbor, spun cercetătorii, care şi-au publicat descoperirile în jurnalul  Science.