Home » D:News » Proiect inedit în România: o biobancă de ADN cu scopul de a studia evoluţia cancerului şi factorii de risc

Autor: Marius Comper 09.08.2014
UMF "Carol Davila", Institutul Naţional de Sănătate Publică, deCODE Genetics şi Universitatea Reykjavik au lansat, vineri, proiectul ROMCAN, având ca obiectiv realizarea unei biobănci cu ADN-ul a 4.300 de persoane cu diferite tipuri de cancer, pentru a analiza evoluţia bolii şi factorii de risc.

Potrivit medicilor, analiza probelor biologice va furniza date despre stilul de viaţă şi informaţii demografice şi clinice ale celor 4.300 de persoane.

„Proiectul mai are ca obiectiv catalogarea variaţiei genetice în probele biologice stabilite. Totodată, ROMCAN va ajuta clinicienii să înţeleagă mai bine natura testelor genetice şi informaţiile pe care le generează şi, de asemenea, implicaţiile etice, legale şi sociale ce trebuie abordate atunci când se recomandă un test”, a precizat directorul coordonator al proiectului, prof. dr. Viorel Jinga, şef de clinică la Spitalul „Theodor Burghele” din Capitală.

Medicul a explicat şi cum va fi realizată biobanca de ADN. „Vom recolta ADN de la fiecare pacient, acesta va fi izolat în Islanda, la deCODE. Apoi, ne trimit ADN-ul izolat şi se va face o biobancă de ADN, cu ADN-ul acestor pacienţi. Vor fi pacienţi bolnavi de cancer pulmonar, cancer de prostată, cancer colo-rectal, cancer de sân”, a spus el.

Potrivit prof. dr. Jinga, biobanca va fi utilă pentru un test genetic care să arate riscul de apariţie a bolii şi de evoluţie a ei. „Vom cataloga variaţia genetică la aceşti pacienţi şi vom vedea care ar fi riscurile (…) Pe termen lung, dacă se va continua cercetarea, vom vedea în final, poate, nişte cazuri epidemiologice şi genetice, astfel încât să poată fi luate decizii de sănătate publică, de exemplu, să se poată face studii genetice ale acestor pacienţi, pentru a şti dacă pot fi trataţi mai agresiv sau conservator (…) Ne-am propus să evaluăm factorii de risc genetici asociaţi cu aceste tipuri de cancer la populaţia românească. Vom şti ce variaţie genetică are un pacient, dacă este mai agresivă boala la acest pacient şi atunci trebuie să luăm nişte măsuri mai radicale de tratament. Vom încerca să vedem dacă există diferenţe de modificări genetice la populaţia română şi de etnie romă. Având mulţi pacienţi de această etnie, nu ştim dacă incidenţa este diferită la aceste două populaţii”, a adăugat medicul.

Coordonatorul proiectului a precizat, pe de altă parte, că ROMCAN include echipe specializate pe tipurile de cancer ale pacienţilor de la care va fi recoltat ADN-ul, respectiv de la Clinica de Chirurgie Toracică a Institutului „Marius Nasta”, Clinica de Urologie de la „Teodor Burghele”, Clinica de Gastroenterologie de la Spitalul Militar Central, Clinica de Chirurgie de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Clinica Chirurgie 3 de la Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti.

Viorel Jinga a mai precizat că în 2012, în România au fost depistate peste 78.000 de cazuri de cancer, iar în acea perioadă au murit circa 48.000 pacienţi cu această afecţiune.

Cancerul de sân, colon, rectal, pulmonar şi de prostată reprezintă mai mult de jumătate din numărul cazurilor depistate cu această afecţiune în România, a mai spus medicul.

Care este rolul constituțional al reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii?
O nouă formă de imunoterapie oferă rezultate pozitive în cazul copiilor bolnavi de cancer