Home » D:News » Care este sunetul unui atom? Cercetătorii au reuşit o performanţă uimitoare

Care este sunetul unui atom? Cercetătorii au reuşit o performanţă uimitoare

09.15.2014
Care este sunetul unui atom? Cercetătorii au reuşit o performanţă uimitoare
Cercetătorii suedezi au reuşit să capteze sunetul unui atom, care aparent este nota Re, iar descoperirea, spun aceştia, deschide o "nouă poartă către lumea cuantică prin comunicarea cu atomii", potrivit unui studiu prezentat de huffingtonpost.com.

„Am deschis o nouă poartă către lumea cuantică, vorbind cu şi ascultând atomii”, spun autorii acestui studiu, cercetătorii de la Chalmers University of Technology din Göteborg, Suedia.

„Scopul nostru pe termen lung este să controlăm şi să ne folosim de fizica cuantică astfel încât să beneficiem de legile ei, de exemplu, pentru computere ultrarapide”, mai spun aceştia.

Pentru acest studiu, cercetătorii au construit un atom artificial de 0,01 milimetri şi l-au plasat la capătul unui material superconductor.

Apoi au ghidat undele sonore pe suprafaţa materialului, au colectat sunetul din atom şi l-au înregistrat cu ajutorul unui microfon foarte mic plasat la celălalt capăt al materialului.

Atomul artificial generază un sunet constând în valuri provocate la suprafaţa materialului solid. Sunetul, numit undă acustică de suprafaţă, este captat de un microfon.

„Potrivit teoriei, sunetul atomului este divizat în particule cuantice”, spune profesorul Martin Gustafsson, de la Columbia University, coautor al studiului. „O astfel de particulă este cel mai slab sunet care poate fi detectat”, mai spune acesta.

Sunetul era o „notă Re” cu 20 de octave mai sus decât cea mai înaltă notă produsă de un pian, iar urechea umană nu îl poate detecta.

Cercetătorii spun că manipularea sunetului la nivel cuantic poate duce la dezvoltarea computerelor cuantice. Sunetul are o lungime de undă scurtă şi circulă de 100.000 de ori mai încet decât lumina, deci este mai uşor de controlat.

„Este prea devreme de preconizat implicaţiile pe care ar putea să le aibă pentru computerele cuantice, dar deschide noi căi tehnologice”, a spus Steve Rolston, codirector al Joint Quantum Institute de la University of Maryland, care nu a fost implicat în studiu, pentru Discovery News.

Studiul a fost publicat online, în revista Science.