Home » D:News » Un asteroid a primit numele unui român!

Un asteroid a primit numele unui român!

Autor: Mihaela Stanescu 10.14.2014
O recentă campanie de „botezare” a unui asteroid, întreprinsă de Space Generation Advisory Council (SGAC), a dat un rezultat neaşteptat: propunerile de denumiri au fost atât de numeroase, iar 6 dintre ele atât de inspirat argumentate, încât International Astronomical Union (IAU) le-a acceptat pe toate acestea din urmă, 6 asteroizi primind astfel nume noi. Printre aceştia se numără unul ce poartă numele unui român – profesorul Marin Dacian Bica.

Peste 1500 de propuneri de nume au fost trimise către SGAC, care a selectat 6 dintre acestea şi le-a înaintat comisiei de specialitate a IAU.

Considerând propunerile foarte inspirate, IAU, în loc să aleagă una dintre ele, le-a adoptat pe toate, denumind astfel nu un singur asteroid, ci şase.

Printre ei se numără asteroidul Marinbica, denumit astfel în amintirea lui Marin Dacian Bica (1970–2013), profesor de fizică şi astronomie din Oradea, decedat anul trecut în mod tragic, în urma unui accident, în apropiere de peştera Polovragi.

Profesorul Bica, un pasionat al astronomiei şi astrofizicii, a înfiinţat primul cerc de astronomie din Oradea şi din judeţul Bihor şi a coordonat ani la rând Lotul Naţional de Astronomie şi Astrofizică, elevii săi obţinând medalii de aur şi argint la Olimpiadele Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică.

Propunerea de a denumi un asteroid cu numele său a fost înaintată de câţiva dintre foştii săi elevi, la iniţiativa lui  Florin-Cristian Lazăr, absolvent al Facultăţii de Inginerie Aerospaţială din Bucureşti, iar în prezent masterand la International Space University (ISU) din Strasbourg, Franţa.

Sunt foarte, foarte fericit şi mândru de această veste. Nu pot să exprim în cuvinte cât sunt de fericit că acest lucru s-a întâmplat! Marin Dacian Bica a fost profesorul meu cu care am studiat astronomie şi astrofizică, ba mai mult – a fost un mentor. A fost un om deosebit şi a decedat tragic. Sunt foarte fericit că am propus ideea ca un asteroid să îi poarte numele, pentru că a adus multe contribuţii atât astronomiei româneşti, cât şi internaţionale. De acum înainte, cu siguranţă nu va fi uitat, locul lui ramânând etern între stele…„, a declarat Florin-Cristian Lazăr, după primirea înştiinţării din partea SGAC privind acceptarea numelui propus de el.

Prof. Marin Dacian Bica (stânga) şi Florin-Cristian Lazăr, la Olimpiada Naţională de Astronomie şi Astrofizică din 2010, Suceava.     Sursa Imagine: Florin-Cristian LazărProf. Marin Dacian Bica (stânga) şi Florin-Cristian Lazăr, la Olimpiada Naţională de Astronomie şi Astrofizică din 2010, Suceava.

Majoritatea celorlalţi 5 asteroizi menţionaţi în anunţul oficial al SGAC privind campania atribuirii de nume poartă denumiri ce amintesc de mitologie sau de personalităţi ştiinţifice ori politice.

Numele lor sunt:

• Anagolay  (zeiţa lucrurilor pierdute, în mitologia vechii culturi Tagalog din Filipine).
  • Hume (o pasăre legendară, purtătoare de noroc, în mitologia iraniană).
  • Rayjay (porecla sub care este cunoscut astronomul Ray Jayawardhana de la Universitatea din Toronto, născut în Sri Lanka în 1971).
  • Samcarin (un cuvânt sanscrit care înseamnă „hoinar”)
  • Mongkut (regele Mongkut, sau Rama IV, 1804-1868, a fost regele Siamului –Thailanda de astăzi – între anii 1851 -1868; a fost iniţiatorul modernizării ţării în ceea ce priveşte tehnologia şi cultura, câştigându-şi supranumele de „părinte al ştiinţei şi tehnologiei).