Home » D:News » Mirosul pe care Dracula îl găsea irezistibil: cercetătorii au descoperit secretul „mirosului de sânge”

Mihaela Stanescu 11.11.2014
În romanul „Dracula” al lui Bram Stoker, contele Dracula aproape că înnebuneşte de poftă atunci când oaspetele său, Jonathan Harker, se taie accidental pe când se bărbierea. Acum, oamenii de ştiinţă au descoperit compusul chimic care produce mirosul „metalic” al sângelui, pe care contele vampir îl găsea irezistibil.

Compusul respectiv ar fi o aldehidă organică, numită trans-4,5 epoxi-(E)-2-decenal, spun oamenii de ştiinţă de la Universitatea Linkoping, Suedia, care au folosit tehnici sofisticate de analiză chimică pentru a alege dintre aproximativ 30 de substanţe „candidate” pe cea care conferă sângelui mirosul său particular.

Ei au organizat un experiment ce implica animale de la o grădină zoologică (Kolmarden Wildlife Park), impregnând bucăţi de lemn cu această substanţă în stare pură, obţinută în laborator.

Substanţa a declanşat un răspuns intens din partea mai multor specii de carnivore: câini sălbatici africani şi asiatici, câini de tufiş (o specie sud-americană de canide) şi tigri siberieni.

Cercetătorii au testat, de asemenea, reacţia aceloraşi animale la sânge (folosind sânge de cal) şi au constatat că aldehida determina, din partea animalelor, exact acelaşi răspuns ca şi sângele de cal: carnivorele adulmecau,  lingeau, zgâriau şi muşcau bucăţile de lemn şi se jucau cu ele.

„Pentru prădători, mirosurile asociate cu hrana sunt deosebit de atrăgătoare şi mare parte din această atracţie este legată de sânge”, spune prof. Matthias Laska, conducătorul studiului.

Înainte de aceste experimente, existau puţine informaţii despre substanţele care dau sângelui mirosul său specific.

Nu se ştie cum a evoluat această substanţă, în legătură cu relaţia pradă-prădător; e posibil să fie vorba de un element comun al sângelui la toate mamiferele, cred cercetătorii.

Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Plos One.