Home » D:News » Robotul spaţial Philae, aflat pe cometa Ciuri, se va „trezi” în martie

Robotul spaţial Philae, aflat pe cometa Ciuri, se va „trezi” în martie

01.06.2015
Robotul spaţial Philae, aflat pe cometa Ciuri, se va „trezi” în martie
Robotul Philae, în prezent "adormit" pe cometa 67P/ Ciuriumov - Gherasimenko, ar trebui să se "trezească" în luna martie, a anunţat luni Jean-Yves Le Gall, directorul CNES (Centre National d'Etudes Spatiales), agenţia spaţială franceză care a participat la acest proiect spaţial european.

„Saga lui Philae va continua în 2015”, a subliniat Jean-Yves Le Gall, care a vorbit în faţa reprezentanţilor presei despre aşteptările pe care le are faţă de această misiune, informează AFP. „Sperăm că, începând din luna martie, gradul de expunere la Soare al robotului va creşte şi îi va permite acestuia să îşi încarce bateriile şi, deci, să îşi reînceapă activitatea ştiinţifică”, a declarat el.

„Sperăm să asistăm în direct la trecerea cometei la periheliul ei (punctul cel mai apropiat de Soare, n.r.) pe 13 august şi vom avea parte, probabil, de câteva luni extrem de intense. Sunt convins că vom vedea lucruri pe care nu ni le-am imaginat, mai ales atunci când cometa va trece aproape de Soare”, a adăugat directorul CNES.

Sonda europeană Rosetta este primul vehicul spaţial care a reuşit să ajungă pe orbita unei comete, aflată la o distanţă de 510 milioane de kilometri de Terra.

Rosetta a ajuns lângă cometa 67P / Ciuriumov-Gherasimenko în luna august, după o călătorie de peste zece ani prin spaţiu şi va rămâne pe orbita ei timp de circa un an.

Robotul Philae a atins suprafaţa cometei 67P/ Ciuriumov-Gherasimenko pe 12 noiembrie, la capătul unei căderi libere în spaţiu care a durat şapte ore, sărind de două ori înainte de a ajunge în zona unde se află şi acum, care pare a fi un crater lipsit de lumină solară.

Această poziţionare defectuoasă împiedică bateriile solare să funcţioneze suficient de bine pentru a permite robotului să îşi continue activitatea. Philae a fost plasat în stare de „veghe” pe data de 15 noiembrie.

Lansată în 2004, misiunea Rosetta a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) este dedicată aflării mai multor date despre originile Sistemului Solar, iar robotul Philae are ca misiune colectarea unor molecule organice care ar fi putut să joace un rol determinant în apariţia vieţii pe Terra.

Cometele sunt cele mai primitive corpuri cereşti din Sistemul Solar. Sonda Rosetta a trimis deja primele imagini realizate vreodată ale suprafeţei unei comete.

Micul robot a putut să radiografieze interiorul cometei, să-i studieze magnetismul, să realizeze imagini cu solul, să analizeze moleculele complexe de la suprafaţă.

Potrivit specialiştilor de la Centre National d’Etudes Spatiales (CNES), agenţia spaţială franceză, misiunea sa este realizată în proporţie de 80%.

În cazul restabilirii contactului, dacă totul funcţionează aşa cum a fost programat, Philae ar trebui „să moară de cald” după martie 2015, atunci când cometa se va apropia de Soare.

Însă Rosetta îşi va continua misiunea de „însoţitoare” a cometei Ciuriumov-Gherasimenko cel puţin până pe 13 august 2015, dată la care cometa va trece la cea mai mică distanţă de Soare. Misiunea ei este programată să dureze până la sfârşitul lunii decembrie 2015.

Plasarea unui robot pe o cometă aflată la o distanţă de peste 500 milioane de kilometri de Terra reprezintă o premieră în istoria explorării spaţiale şi un punct culminant al unei misiunii care a început în urmă cu 20 de ani.

Cu un cost total de 1,3 miliarde de euro, echivalentul a trei avioane Airbus 380, misiunea Rosetta a mobilizat aproximativ 2.000 de cercetători pe parcursul a 20 de ani. Peste 50 de companii din 14 ţări europene şi Statele Unite ale Americii au participat la fabricarea acestei sonde spaţiale.

Armata SUA investește în tehnologii care pot descifra gândurile soldaților