Home » D:News » Medicamentul care va schimba lumea: după aproape 30 de ani, cercetătorii fac o descoperire senzaţională

Mihaela Stanescu 01.08.2015
Un super-antibiotic, care ar putea distruge o mare varietate de bacterii, de la MRSA până la bacilul tuberculozei, ar putea fi arma împotriva microorganismelor rezistente la antibiotice, după aproape 3 decenii de când nu a mai fost lansat pe piaţă un nou timp de antibiotic.

Multe tipuri de bacterii patogene au devenit rezistente la acţiunea antibioticelor, iar oamenii de ştiinţă sunt îngrijoraţi de faptul că, peste câteva decenii, infecţii bacteriene altădată tratabile vor deveni de nevindecat. Teoretic, soluţia ar constitui-o descoperirea unor noi clase de antibiotice, dar au trecut aproape 30 de ani de când nu au mai fost lansate pe piaţă tipuri de antibiotice noi.

Însă o echipă de cercetători din Marea Britanie, Germania şi SUA a descoperit recent un nou tip de antibiotic, în mostre de sol provenite din SUA.

Multe microorganisme produc ele însele antibiotice, care au rol în concurenţa dintre specii şi menţinerea echilibrului microorganismelor din sol. Dar aceste bacterii şi antibioticele naturale produse de ele sunt dificil de cultivat şi studiat.

Specialiştii au conceput totuşi un dispozitiv care le permite să cultive şi să cerceteze aceste bacterii în mediul lor de viaţă.

Dintre cele 10.000 de tipuri de bacterii care au fost cultivate astfel, 25 au furnizat substanţe ce ar putea fi utilizate ca antibiotice.

Una dintre aceste substanţe, numită teixobactină, este deosebit de promiţătoare: în testele pe şoareci, ea s-a dovedit capabilă să distrugă o varietate largă de bacterii, inclusiv MRSA (un microb de spital deosebit de periculos, un stafilococ rezistent la multe antibiotice şi care provoacă infecţii grave, foarte greu de tratat.)

Teixobactina s-a dovedit foarte activă şi împotriva bacteriei Clostridium difficile (de asemenea rezistentă la antibiotice şi care provoacă infecţii intestinale grave), împotriva unor bacterii care produc leziuni ale inimii şi împotriva bacilului tuberculozei, mărind şansele ca această boală să poată fi tratată cu un singur antibiotic, în locul „cocteilului” de  medicamente folosit azi.

La fel de important este faptul că antibioticul nu a produs efecte secundare nocive. Oamenii de ştiinţă spun că acest nou antibiotic efectiv „schimbă situaţia” în domeniul utilizării acestor medicamente.

Testarea medicamentului pe oameni ar putea începe peste 2 ani; dacă acestea vor da rezultatele aşteptate, teixobactina ar putea fi pusă pe piaţă până în anul 2019, probabil mai curând sub formă de injecţii decât de pastile.

Un sistem de avertizare pentru cutremure folosește inteligență artificială pentru a prezice fenomenul