Home » D:News » Viaţă care să nu depindă de apă ar putea exista pe Titan, satelitul lui Saturn

Viaţă care să nu depindă de apă ar putea exista pe Titan, satelitul lui Saturn

Autor: Alexandra PELE 02.28.2015
Viaţă care să nu depindă de apă ar putea exista pe Titan, satelitul lui Saturn
Titan, satelitul natural al planetei Saturn, ar putea acomoda o formă de viaţă dependentă de metan, reiese dintr-un experiment al unor cercetători de la Universitatea Cornell.

Ei au modelat o formă „diferită” de viaţă, care nu are nevoie de oxigen, ci de metan şi care se poate reproduce şi metaboliza similar celei de pe Pământ.

Celula teoretică ar avea o membrană din compuşi organici de azot şi ar putea trăi la temperatura metanului lichid, respectiv minus 292 de grade.

Pe Pământ, viaţa este posibilă cu ajutorul unei membrane de bistrat fosfolipidic, o membrană puternică, permeabilă care găzduieşte materia organică a fiecărei celule.

Astronomii caută la ora actuală o formă de viaţă care să prospere graţie prezenţei apei, însă teoria prezentată de cercetătorii de la Cornell sugerează că în galaxia noastră ar putea există forme de viaţă „diferite”, având nevoie de alte substanţe pentru a supravieţui. Metanul, spre exemplu, îngheaţă la o temperatură mult mai scăzătă.

Inginerii de la Cornell şi-au denumit membrana celulară „azotosome”. Azotosome-ul este făcut din molecule de azot, carbon şi hidrogen, despre care se ştie că există în mările criogenizate ale satelitului Titan, dar are aceiaşi stabilitate şi flexibilitate ca membrana celulelor de pe Pământ.

Cercetătorii au folosit o metodă de dinamică moleculară pentru a căuta compuşi ai metanului care să se asambleze singuri într-o structură similară unei membrane. Cel mai promităţor „candidat” a fost un azotsome de acrilonitril care a prezentat o stabilitate bună, o rezistenţă la descompunere şi o flexibilitate similară membranelor de pe Pământ.

Acrilonitril este un compus organic lichid, incolor şi otrăvitor care se foloseşte în producţia de fibre acrilice, răşini şi materiale termoplastice. Compusul este prezent şi în atmosfera satelitului Titan.

Următorul pas al inginerilor este să încerce să demonstreze cum s-ar comporta aceste celule într-un mediu metan, respectiv cum ar arăta metabolizarea şi reproducerea într-un mediu lipsit de oxigen.

Sursă: Business Standard