Home » D:News » Pământul, ameninţat de circa 500 de asteroizi. „Alarma a sunat deja şi noi încă aşteptăm”

Publicat: 17.04.2015
Pare un scenariu de science fiction, dar circa 500 de asteroizi reprezintă o potenţială ameninţare pentru Pământ.

„Avem circa 500 de ‘obiecte apropiate de Pământ’ identificate, ce ar putea în 100 de ani eventual să atingă Pământul, chiar dacă această probabilitate este foarte scăzută, în unele cazuri de una la un milion. Le observăm traiectoriile, încercăm să le prevedem evoluţia şi dacă reprezintă, eventual, un risc”, a spus Detlef Koschny, şef sector NEO la Agenţia spaţială europeană (ESA).

Mai mulţi experţi ai ESA s-au întâlnit Centrul de Cercetări ale Pământului al Agenţiei, de la Frascati, în apropierea Romei, pentru a găsi soluţii de contracarare a pericolului, unele dintre acestea părând a fi de domeniul SF şi chiar suprinse din filme precum „Deep Impact”.

Potrivit lui Detlef Koschny, în cazul unui pericol real, experţii ESA au în minte două soluţii. „Prima este ‘accidentul de circulaţie cosmic’. Imaginaţi-vă un vehicul, asteroidul în acest caz, apoi un alt vehicul, instrumentul nostru, care îl tamponează şi îl deviază de la traiectoria lui. Deviat puţin câte puţin, ar putea fi îndepărtat probabil de Pământ. A doua soluţie este distrugerea asteroidului printr-o explozie nucleară”, afirmă Koschny.

O problemă o reprezintă posibilitatea de a urmări un obiect care se mişcă în spaţiu cu 10km/secundă de către un alt obiect lansat pentru a-l intercepta, dar care are însă aceeaşi viteză. „De la un experiment american numit Deep Impact, ştim că suntem capabili să ajungem la toate obiectele cu un diametru mai mare de 100 de metri. Probabil că vom folosi sateliţi autoghidaţi printr-o cameră, deoarece noi nu avem timpul să îi dirijăm de pe Pământ”, a mai spus omul de ştiinţă.

Potrivit expertului în managementul dezastrelor, Debbie Lewis, este nevoie de acorduri de comandă, de control, de coordonare şi de comunicaţii la nivel internaţional pentru că prejudiciul creat de căderea unui asteroid gigant ar putea să fie imens.

În opinia multor experţi, 75% dintre formele de viaţă cunoscute de pe Pământ, inclusiv dinozaurii, au dispărut în urmă cu 65 milioane de ani în urma căderii unui asteroid mare. „Trebuie să fim pregătiţi, alarma a sunat deja şi noi încă aşteptăm”, a concluzionat Debbie Lewis.

Sursa: L’EXPRESS