Home » D:News » NASA amână cu doi ani un proiect important

NASA amână cu doi ani un proiect important

Autor: Mihaela STOICA 09.17.2015
NASA amână cu doi ani un proiect important
Primul zbor cu echipaj uman la bord al viitoarei capsule spaţiale americane, Orion, va fi cel mai probabil amânat cu doi ani, până în 2023, din cauza unor întârzieri în etapa de dezvoltare şi a unor îngrijorări de natură bugetară, au anunţat, miercuri, oficiali de la NASA, citaţi de Reuters.

Noua capsulă spaţială americană, alături de lansatorul ei greu au costat mai multe miliarde de dolari şi reprezintă partea cea mai costisitoare din programul american pe termen lung ce vizează explorarea spaţială cu echipaje umane, al cărui următor obiectiv este acela de a plasa cu succes un echipaj uman pe planeta Marte, la jumătatea anilor 2030.

NASA planificase iniţial să efectueze primul zbor spaţial al capsulei Orion cu echipaj uman la bord în august 2021. Dar, în conferinţa de presă de miercuri, Robert Lightfoot, administrator-asociat la NASA, a dezvăluit jurnaliştilor prezenţi la eveniment că agenţia americană nu crede că mai poate să respecte acea dată de lansare.

Din cauza unor dificultăţi tehnice, financiare şi manageriale cu care capsula Orion s-a confruntat în etapa de dezvoltare, cea mai probabilă dată de lansare va fi aprilie 2023.

NASA intenţionează să aloce alte 6,77 miliarde de dolari între octombrie 2015 şi aprilie 2023 pentru două capsule Orion, aflate în prezent în etapa de dezvoltare, în uzinele companiei Lockheed Martin Corp.

Agenţia spaţială americană a cheltuit deja 4,7 miliarde de dolari pentru etapele de proiectare şi dezvoltare ale capsulei Orion, a precizat Robert Lightfoot.

El a mai spus că o capsulă Orion va fi lansată, aşa cum era prevăzut, fără echipaj uman, în decembrie 2018, cu ajutorul lansatorului Space Launch System (SLS) – a cărui dezvoltare a costat alte 7 miliarde de dolari.

NASA doreşte să testeze capsula Orion pe orbita lunară, apoi să o folosească pentru o misiune ce vizează o „întâlnire spaţială” cu o rocă desprinsă cu ajutorul unui robot de pe suprafaţa unui asteroid, pe care caspula americană o va plasa apoi pe o orbită distantă în jurul Lunii.

NASA a anunţat, anul trecut, o amânare de un an în ceea ce priveşte zborul de debut al lansatorului SLS, programat iniţial pentru noiembrie 2017.

Deocamdată, agenţia americană nu a comunicat costurile estimative pentru nicio altă misiune şi nici alte costuri de producţie în afara acelora care sunt asociate cu primul zbor, de testare, al capsulei Orion.

NASA a cheltuit aproximativ 9 miliarde de dolari între 2005 şi 2010 în precedentul program de explorare a spaţiului cu echipaje umane, care se numea Constellation. În această sumă este inclus şi bugetul de 5,8 miliarde de dolari pentru dezvoltarea unei versiuni originale a capsulei Orion.

Substanța strălucitoare asemănătoare unui „gel” descoperită pe Lună a fost în sfârșit identificată