Home » D:News » India a lansat cu succes un telescop spaţial, supranumit „mini-Hubble”

India a lansat cu succes un telescop spaţial, supranumit „mini-Hubble”

Publicat: 28.09.2015
India a lansat cu succes primul ei observator spaţial, "mini-Hubble", luni, alături de mai mulţi sateliţi americani, într-un proiect susţinut de premierul Narendra Modi care vizează creşterea influenţei ţării sale pe piaţa competitivă a industriei spaţiale, estimată la 300 de miliarde de dolari.

Noul observator, ASTROSAT, îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă indieni să îşi intensifice eforturile de explorare a spaţiului, studiind diverse corpuri cereşti îndepărtate şi realizând analize aprofundate ale unor sisteme stelare, informează Reuters.

„Această lansare este importantă pentru ştiinţa astronomiei”, a spus Harsh Vardhan, ministrul indian pentru Ştiinţe ale Pământului. „Aşteptăm cu nerăbdare debutul acestor cercetări prospective”, a adăugat el.

În paralel, lansarea unui număr de şase sateliţi, dintre care patru sunt americani, a avut loc cu doar câteva ore înainte de întâlnirea programată dintre premierul indian Modi şi preşedintele american Barack Obama.

Modi este foarte mândru de programul spaţial al Indiei şi a lăudat în repetate rânduri eforturile făcute de oamenii de ştiinţă din ţara sa, care au obţinut o reuşită majoră în 2014, atunci când sonda lor spaţială, un model low-cost, s-a plasat cu succes pe orbita planetei Marte de la prima încercare.

În ciuda succeselor recente, dezvoltarea programului spaţial indian a fost afectată de lipsa unor lansatoare spaţiale grele şi de execuţia lentă a misiunilor – în perioada 2007 – 2012, doar jumătate dintre cele 60 de misiuni planificate au fost realizate.

În decembrie 2014, India a testat cu succes o nouă rachetă, mai puternică – Geosynchronous Satellite Launch Vehicle (GSLV) Mark III -, care poate să transporte pe orbită o încărcătură mai mare, dar care nu este deocamdată operaţională.

ASTROSAT este considerat o versiune mai mică a telescopului spaţial Hubble, lansat de NASA în 1990. Dispozitivul indian va fi capabil să detecteze obiecte cereşti în diverse lungimi de undă, precum raze X, însă cu o precizie mult mai mică decât Hubble, a spus Mayank Vahia, cercetător la Tata Institute of Fundamental Research.

Cele cinci instrumente ştiinţifice aflate la bordul lui ASTROSAT vor transmite datele pe care le recoltează către un centru de control, situat în sudul oraşului Bangalore. Telescopul spaţial indian are o durată de viaţă programată de cinci ani.