Home » D:News » Problema care i-a marcat copilăria unui laureat al premiului Nobel. ”Ar putea funcţiona sau este o IDEE NEBUNĂ”

Autor: Silviu Bănilă 11.12.2015
Profesorul Eric Cornell, laureat al premiului Nobel pentru Fizică în urmă cu 14 ani, a povestit marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, una dintre întrebările care i-au pus mintea la contribuţie în copilărie şi au hrănit, alături de alte jocuri pentru creier, pasiunea sa pentru ştiinţe.

Cornell povesteşte că uneori nu reuşea să doarmă şi apela la diverse jocuri mentale. Unul din ele este dilema „Apicultorului”. „Una dintre ele care mi-a rămas în minte peste ani e dilema apicultorului. În zona în care am crescut erau copaci fructiferi iar unele persoane duceau albine de la o livadă la alta pentru a asigura polenizarea. Camionul său cântăreşte o tonă, iar spatele camionului e plin cu albine, o tonă de albine. Deci în total, camionul şi albinele cântăresc 2 tone. Ajunge la un pod mic cu limita de greutate de 1,5 tone şi se gândeşte: . Prin urmare ia un băţ, se duce în spatele camionului şi loveşte exteriorul vehicului astfel încât să enerveze albinele aflate în interior şi să le determine să se agite şi să zboare, ideea fiind să diminueze încărcătura şi să treacă podul. Întrebarea este: ar putea funcţiona sau este o idee nebună? Nu vă spun răspunsul dar vă spun că m-a bătut mult la cap cand eram copil”, a povestit Cornell.

Profesorul Cornell este fizician în cadrul Institutului Naţional de Standarde şi Tehnologie din SUA. Totodată, este profesor adjunct al Departamentului de Fizică al Universităţii din Colorado şi membru al Joint Institute for Laboratory Astrophysics, institutul comun al INST şi Universităţii din Colorado.

Cornell a primit Premiul Nobel pentru Fizică în 2001, alături de Carl Wieman şi Wolfgang Ketterle, pentru condensatul Bose-Einstein, o nouă stare a materiei, care le permite cercetătorilor să studieze proprietăţile atomilor în stări staţionare.

Această descoperire, făcută în 1995, a revoluţionat ştiinţa experimentală şi teoretică, deschizând drumul către noi tipuri de telecomunicaţii bazate pe lumină, stocarea optică a datelor şi calculul cuantic, dar şi către procesarea cuantică a informaţiei şi dezvoltarea măsurătorilor de precizie pentru unele din cele mai sensibile dispozitive din lume, precum ceasul atomic, scrie hotnews.ro