Home » D:News » Legătura dintre misiunea istorică a Juno şi o glumă veche de sute de ani

Legătura dintre misiunea istorică a Juno şi o glumă veche de sute de ani

07.09.2016
Pentru o agenţie guvernamentală, NASA are un sens al umorului nemaipomenit.

Fie că fac filmuleţe muzicale cu recrutarea tinerilor, invită trupe de băieţi în călătorii spre Johnson Space Center din Houston sau lansează parodii ale misiunilor, NASA caută mereu să facă o glumă. Iar de cele mai multe ori gluma are un aer ciudat.

Jupiter a fost numit de romani după unul dintre zeii lor (echivalentul lui Zeus în mitologia greacă). Lunile lui Jupiter au avut un loc special în istoria astronomiei, pentru că erau primele obiecte descoperite orbitând în jurul unui alt corp în afară de Soare şi Pământ.

Lunile au fost descoperite independent de italianul Galileo Galilei şi de germanul Simon Marius, în anii 1600. Jupiter are 67 de luni, însă Marius şi Galilei au observat numai patru dintre ele. Acestea patru sunt cunoscute drept lunile lui Galilei, însă unii spun că Marius le-a numit după cele mai cunoscute iubite ale lui Jupiter: Io, Europa, Ganymede şi Callisto.
A devenit o tradiţie să numim noile luni după nenumăratele iubite şi iubiţi ale zeului roman (când toate numele au fost folosite, astronauţii au trecut la numele copiilor lui Jupiter).

Acum, cu speranţa de a afla mai multe despre planeta prietenă, NASA a trimis un satelit pe Jupiter – nava spaţială Juno a intrat pe orbita  şi se va apropia suficient de mult ca să investigheze ce se întâmplă acolo în august. Care este gluma? Nava este numită Juno, după soţia lui Jupiter. După orbitarea planetei de 37 de ori, nava se va lovi de suprafaţa lui Jupiter şi va muri. Se pare că nu va fi o reuniune de familie prea fericită.

Cu cinci ani în urmă, când Juno şi-a început drumul către Jupiter, NASA a lăsat un comentariu legat de misiune, care a făcut referire la originile numelui navei: „Zeul Jupiter a desenat mulţi nori în jurul lui ca să ascundă răul,  iar soţia sa, zeiţa Juno, a reuşit să treacă de nori şi să arate adevărata faţă a lui Jupiter.” NASA nu a precizat aici că „răul” se referă la adulter, dar este clar că ei ştiu ce fac.

Jupiter este  cunoscut drept „aspiratorul cometă” al Pământului sau „ficatul cometă”, pentru că gravitaţia uriaşă împinge cometele şi asteroizii care ne-ar putea lovi dacă ar ajunge aici. În mitologia romană, pedeapsa lui Juno pentru infidelitatea lui Jupiter se rezuma la transformarea lui Io într-o vacă. Ramâne de văzut dacă NASA posedă această tehnologie!

Sursa: The Verge