Sculpturile uriaşe în formă de uter de la un spital din Doha stârnesc controverse

21 11. 2018, 16:00

Instalaţia în aer liber, aflată în faţa spitalului Sidra, este piesa de rezistenţă a Colecţiei de artă modernă care a fost inaugurată săptămâna aceasta la Doha, scrie Mediafax.

Seria de sculpturi create de Hirst, intitulată „The Miraculous Journey”, arată un fetus pe parcursul dezvoltării sale în uter. Colecţia culminează cu o sculptură cu o înălţime de 14 metri reprezentând un nou-născut.

Iniţial, sculpturile au fost dezvelite în octombrie 2013, dar ulterior s-a decis acoperirea lor, după ce a stârnit indignarea publicului.

Într-un efort de a atenua sentimentele publicului, oficialităţile au adus un tânăr care a citit un pasaj din Coran referitor la formarea vieţii.

Layla Ibrahim Bacha, specialist în artă, de la Qatar Foundation, instituţia care deţine majoritatea operelor de artă, a spus că este bine că acestea stârnesc controverse şi că sculpturile prezintă chiar misiunea spitalului, dedicat îngrijirii femeilor şi copiilor.



Damien Hirst, cel mai bogat artist britanic în viaţă, este unul dintre membrii fondatori ai mişcării Young British Artists (YBA) din care mai fac parte alţi artişti contemporani celebri, precum Tracey Emin, Sarah Lucas şi Mark Wallinger.

Mulţi dintre membrii YBA au fost studenţi la Goldsmiths College din Londra la sfârşitul anilor ’80. Prima expoziţie majoră a lui Damien Hirst, organizată într-un depozit, a atras numeroşi colecţionari de artă influenţi, inclusiv Charles Saatchi, care a devenit ulterior unul dintre cei mai mari susţinători ai săi.

Operele lui Damien Hirst – printre care se află tablouri cu puncte colorate, oi şi un rechin conservat în formaldehidă – au avut adeoseori însuşirea de a-i şoca pe privitori.

În 2008, o licitaţie dedicată operelor sale, organizată pe durata a două zile, a obţinut încasări record de 111 milioane de lire sterline (134,7 milioane euro).

Damien Hirst a câştigat prestigiosul Turner Prize în 1995, iar, în 2012, o retrospectivă a operelor sale organizată la muzeul Tate Modern a devenit evenimentul de profil cu cel mai mare număr de vizitatori pentru un artist solo din istoria acestei instituţii britanice.