Home » D:News » Placa tectonică uriașă de sub Oceanul Indian se rupe în două. Cum au aflat cercetătorii și cât sunt de îngrijorați

Autor: Ioana Matei 05.25.2020

Placa tectonică de sub Oceanul Indian se va rupe în două, într-un timp foarte scurt, din punct de vedere geologic, arată un nou studiu.

Totuși, pentru oameni, acest eveniment va dura o veșnicie. Placa tectonică numită India-Australia-Capricorn sau Indo-Australiană a început să se rupă. Totuși, asta se întâmplă cu viteza unui melc, anume în jur de 1,7 milimetri pe an. Cu alte cuvinte, peste 1 milion de ani, cele două bucăți ale plăcii vor fi la o distanță de 1,7 kilometri una de cealaltă față de distanța la care se află acum.

Placa tectonică uriașă de sub Oceanul Indian se rupe în două

„Nu este o structură care se mișcă repede, dar este totuși semnificativă în comparație cu ale evenimente de pe Pământ”, a spus unul dintre cercetătorii implicați în studiu, Aurélie Coudurier-Curveur.

Placa se rupe atât de încet și este atât de adânc sub apă încât cercetătorii aproape că au trecut-o cu vederea. Dar două indicii enorme au sugerat că forțele Pământului pun ceva la cale. Indiciile au fost două cutremure puternice cu originea într-un punct ciudat al Oceanului Indian.

La data de 11 aprilie 2012, două cutremure cu magnitudine de 8,6 și 8,2 au lovit Oceanul Indian, în apropiere de Indonezia. Seismele nu au avut loc într-o zonă de subducție, acolo unde o placă tectonică alunecă sub altă placă tectonică. În schimb, aceste cutremure au apărut într-un loc destul de ciudat pentru cutremure, anume în centrul plăcii.

Placa tectonică India-Australia-Capricorn este ca un puzzle

Aceste seisme, precum și alte indicii geologice, au indicat că un anumit fel de deformare avea loc undeva departe sub pământ, într-o zonă cunoscută sub numele de Bazinul Wharton. Acest eveniment nu era cu totul neașteptat. Placa India-Australia-Capricorn nu este formată doar dintr-o bucată.

„Este ca un puzzle. Nu este o placă uniformă. Există trei plăci care sunt mai mult sau mai puțin legate și se mișcă împreună în aceeași direcție”, a spus Coudurier-Curveur pentru Live Science.

Totuși, pentru că ruperea plăcii Indo-Australiene decurge atât de încet, un alt cutremur puternic în această regiune nu se va mai întâmpla probabil decât peste 20.000 de ani, au mai spus cercetătorii. Mai mult, va fi nevoie de zeci de milioane de ani până când separarea va fi completă.

Așadar, acest studiu ne reamintește că plăcile tectonice sunt în mișcare constantă.

„Plăcile se formează și sunt distruse constant pe Pământ. Studii detaliate ca acesta ne vor permite să înțelegem mai bine cum acest puzzle din plăci se formează și evoluează”, a spus un alt cercetător.

Studiul a fost publicat în jurnalul Geophysical Research Letters.

Placa tectonică din largul apelor Portugaliei se împarte în două